'1000 Zonnen' in het kielzog van topcomponist Ennio Morricone

zondag 26 juni 2016

Deze week maakt Siegfried De Doncker het zich weer graag lekker moeilijk en doet hij mee aan een kwalificatiewedstrijd schapendrijven.

Ook de moeite is het optreden dit weekend van de meest legendarische soundtrack-componist aller tijden in Gent: Ennio Morricone bracht zijn vaste soliste en band mee, én een compleet symfonie-orkest én het Vlaamse koor Fine Fleur. '1000 Zonnen' biedt de kijker de hele week een unieke blik achter de schermen.

Wordt vervolgd
Dit weekend treedt de meest legendarische soundtrack-componist aller tijden op in Gent op het Sint-Pietersplein. Ennio Morricone bracht zijn vaste soliste en band mee, én een compleet symfonie-orkest. Daar voegde hij dan ook nog eens het Vlaamse koor Fine Fleur aan toe. Een enorme onderneming, en dankzij '1000 Zonnen' krijgt de kijker een unieke blik achter de schermen.

Maandag 27 juni
'1000 Zonnen' introduceert niet alleen een hele reeks BV’s, ook de gewone Vlaming krijgt een steeds actievere rol toebedeeld. De aflevering van vandaag brengt een heel aantal rubrieken waarin voorbijgangers uitgenodigd worden om mee te doen:

De rubriek M/V met talent bijvoorbeeld daagt voorbijgangers uit om hun kunnen te bewijzen. Schuilt er een begenadigd modefotograaf in de gemiddelde Vlaming? 1000 zonnen installeerde een model in een zetel midden op straat – en vroeg voorbijgangers om haar te doen poseren, en te fotograferen.

In Bastogne voel je de Tweede Wereldoorlog vandaag nog: op straat kom je her en der nog een tank uit de oorlog tegen, en het oorlogsmuseum is er de belangrijkste toeristische trekpleister. Als Michaël en Stef, de twee reclamemakers met veel ambitie en een klein budget, de opdracht krijgen om een spot te draaien over Bastogne, maken ze er dan ook een heuse oorlogsfilm van. En als steeds krijgen onschuldige bezoekers een hoofdrol toebedeeld.

Nadat hij twee jaar lang onbekende dieren promootte in zijn rubriek De ambassadier, is Dimitri Leue opnieuw present in '1000 Zonnen' als De Boek King. Hij leest fragmenten van zijn favoriete boeken voor aan nietsvermoedende mensen op straten en pleinen. Vandaag waagt hij zich zelfs aan gedichten.

'1000 Zonnen', maandag 27 juni om 19.40 uur op Eén.

1000zonnen

'Verward' (BNNVARA)

Jessica spreekt de 22-jarige Isabella. Haar moeder lijdt aan schizofrenie en gedraagt zich steeds wantrouwiger. De woede richt zich vooral op de vader van Isabella. Op een dag, als Isabella niet thuis is, slaat moeder haar echtgenoot dood. Op de crisisdienst geeft psychiater Niels Mulder een inkijk in de keuzes die hij en zijn collega's maken. Hoe lastig dit is, blijkt wanneer de politie melding doet van een ernstig verwarde en vervuilde man die de buurt mogelijk in gevaar brengt. De 30-jarige Demi is gediagnosticeerd met schizofrenie en hoort dagelijks meerdere dwingende stemmen in haar hoofd.

'Verward', om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 3.