'Actua-Commissie' over digitale radio in Vlaanderen

woensdag 3 augustus 2016

De Vlaamse Regering heeft in mei 2016 het plan gelanceerd om volledig over te schakelen naar digitale radio. Minister van Media Sven Gatz zal tegen eind 2016 bepalen wanneer deze overgang in de praktijk moet worden gebracht. De grote zenders zouden van de FM-band verdwijnen, uiterlijk twee jaar nadat de helft van de luisteraars is overgeschakeld naar DAB+.

Het Vlaams parlement is zich al heel lang bewust van de kansen en mogelijkheden die digitale radio te bieden heeft. De eerste parlementaire initiatieven hierover dateren al van 1992. Ook tijdens de maand juni van dit jaar werd er in de commissie Media uitvoerig stilgestaan bij een conceptnota van enkele CD&V-leden over het onderwerp, en bij de visie van de bevoegde minister. Actua-TV zet de belangrijkste tussenkomsten uit deze vergaderingen voor u op een rij.

Op dinsdag 2 augustus kan u vanaf 18u05 kijken naar de toelichting bij de conceptnota van de CD&V. Op woensdag 3 augustus zetten we vanaf 18u15 de hoogtepunten uit een hoorzitting met enkele hoofdrolspelers binnen het radiomilieu voor u op een rij. Op donderdag 4 augustus vanaf 18u10 tenslotte zenden we de samenvattende zitting over de toekomst van het radiolandschap uit.

DAB+
Wie via de analoge weg naar de radio luistert, zal er af en toe mee geconfronteerd worden: gekraak en geruis, slechte ontvangst of radiostations die voor een paar seconden uit de ether verdwenen lijken te zijn. Met de overstap naar digitale radio in de toekomst zouden al die problemen definitief tot het verleden moeten behoren.

In Vlaanderen (en heel België) is het de bedoeling om op termijn volledig over te schakelen naar DAB+-uitzendingen. DAB staat voor Digital Audio Broadcasting, een term waar systemen mee bedoeld worden om digitaal radio-uitzendingen uit te zenden en te ontvangen. Om DAB-radio te beluisteren is een speciaal DAB-toestel nodig. De huidige ontvangers zijn op dit moment nog duurder dan gewone radio’s, maar toch heeft digitalisering een aantal voordelen:

• het geeft in de regel een radiosignaal van hoge kwaliteit

• het kan een oplossing bieden voor de huidige capaciteitsproblemen op de FM-band, die zo goed als verzadigd is

• het is mogelijk om tijdens de uitzendingen meer randinformatie door te sturen

• Luisteraars kunnen zelf radioreclames wegfilteren, als ze dat willen

'Actua-Commissie' over digitale radio, van dinsdag 2 tot donderdag 4 augustus doorlopend in onze nieuwslus, afwisselend met onze zomerreeks Actua-Talent.

Lees ook:
Vlaanderen zet in op digitale radio
(Nog) geen radiozender voor SBS Belgium

logo NPO 2 logo

Goed leren kijken is de eerste stap om natuurbeschermer te worden. Regisseur Sanne Rovers gaat op pad met 'gewone mensen' die de teloorgang van hun postzegel natuur proberen tegen te houden. Als kind vond Sanne haar vaders liefde voor natuur vooral irritant. Altijd maar stoppen tijdens het wandelen om naar planten en insecten te kijken. Dat is door de jaren heen veranderd. Naast de vader van Sanne zien we een aantal andere natuurbeschermers in 'hun' natuurgebied.

'2Doc: Groenkijkers', om 22.20 uur bij de NTR op NPO 2.