De bakkers wagen zich aan Hermans populairste taartje

dinsdag 18 september 2018

'Bake Off' speelt zich deze week af in de taartafdeling, de essentie van de patisserie. De bakkers storten zich op rastertaarten, citroenmeringuetaarten en een verjaardagstaart van drie verdiepingen in de hoop de jury te imponeren.

Een rastertaart is een klassieke taart met een bijzonder gedecoreerd 'deksel'. En dat kan alle mogelijke vormen aannemen. Die decoraties hadden volgens jurylid en food historica Regula in vroegere tijden een duidelijk nut: 'De buitenkant van de taart moest vertellen wat er aan de binnenkant zat. Volgens de etiquette was het ongepast te vragen naar de inhoud van een taart.' De bakkers maken vandaag hun eigen versie met bloemen, Limburgse vlaaien en alle mogelijke geometrische patronen.

Als technische proef schuift jurylid Herman Van Dender de bakkers een bijzonder recept onder de neus: een citroenmeringue, het beste verkochte taartje uit zijn bakkerij.

Ze krijgen meteen een bijzonder hulpstuk. Een ouderwetse platendraaier helpt hen om de perfecte spiraalvorm te spuiten. De bakkers worstelen met de platendraaiers en de juiste spuittechniek.

En dan ontstaat er twijfel: moet een citroenmeringuetaartje nu wel of niet afgebrand worden? Een foute keuze kan je de kop kosten. Sommige bakkers die het antwoord menen te weten, houden de lippen stijf op elkaar. Het is nog steeds een wedstrijd.

Het spektakelstuk van de week is een opvallende verjaardagstaart van drie verdiepingen. Dé kans voor de Limburgse Deborah om een trauma recht te zetten. Drie jaar geleden vierde ze door een foutje van de bakker haar huwelijk zonder bruidstaart.

Tinne waagt zich dan weer aan een fraisier. Dat is een taart met banketbakkersroom en aardbeien die helemaal niet bedoeld is om te stapelen. Tinne gelooft in haar kunnen en zet zonder verpinken drie verdiepingen op elkaar…

'Bake Off Vlaanderen', woensdag 19 september om 20.35 uur op VIER.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.