Opblazen van historische bouwwerken geeft nieuwe kijk op geschiedenis

maandag 1 januari 2018

Wie de geschiedenis wil begrijpen, moet soms diep graven. In de tijd, in de grond, maar soms ook in de constructies van oude gebouwen. In een nieuw seizoen 'Blowing Up History' zien we hoe dat op spectaculaire wijze gedaan wordt.

Om de geheimen van onder meer het Colosseum in Rome, de Inca-stad Machu Picchu, het kasteel van Koning Arthur en de Indiase Taj Mahal te achterhalen, worden de gebouwen door middel van computeranimaties opgeblazen om zo te kijken wat er in en onder de constructies verborgen ligt. Want waarom werd het Colosseum – dat bestemd was voor het volk – net in het bestuurlijke deel van Rome gebouwd? En is het waar dat de Schotse koningen afstammen van Koning Arthur? Wat was de precieze functie van de Taj Mahal in India? En was Machu Picchu nu een religieus observatorium of een buitenplaats voor de koningen en hooggeplaatsten? Historici gebruiken de computeranimaties en andere vondsten om hun licht te schijnen op de geschiedenis en een heel nieuw verhaal te vertellen. Een verhaal dat in elk geval niet is opgeblazen…

In de eerste aflevering wordt het Colosseum digitaal ‘opgeblazen’ om onder het imposante bouwwerk te kunnen kijken. Het kolossale amfitheater werd 2.000 jaar geleden gebouwd en bood plaats aan 80.000 toeschouwers, wat voor die tijd ongekend was. Maar als het bedoeld was voor amusement, waarom werd het dan in het bestuurlijke deel van Rome gebouwd en niet dichter bij het volk? Door onder het Colosseum te kijken en vooral de gangen te volgen die daar liggen, wordt het antwoord duidelijk. Het valt ook op dat er nergens botten liggen van de gladiatoren die vochten in de arena en daar dikwijls het leven lieten. Waarom zijn daar geen sporen van? Opgravingen van gladiatoren op andere plekken geven nieuwe inzichten over de status die deze vechters hadden binnen het Romeinse Rijk. Opgravingen van andere amfitheaters maken duidelijk wat de verdere functie van het Colosseum was binnen het Romeinse Rijk.

Een ander bijzonder bouwwerk dat ‘opgeblazen’ wordt, is de Inca-stad Machu Picchu, verscholen in de Peruaanse wildernis en daardoor pas 100 jaar geleden ontdekt. Over de functie van dit bouwwerk is men nog altijd niet zeker. Was het een heilige plaats om de zonnegod te dienen, gezien de verschillende tekens die daarop wijzen? Maar waarom bouwden de Inca’s het dan boven op een berg die regelmatig in de dichte wolken ligt? En wat is het nut van de circa 140 huizen die aan meer dan 500 mensen onderdak konden bieden? Was het toch gewoon een stad? Of een buitenplaats voor koningen en hooggeplaatsten? Blowing Up History probeert een antwoord te krijgen op deze vragen door onder de ruïnes te kijken. Welke geheimen worden er blootgelegd?

Andere bouwwerken die in dit seizoen van 'Blowing Up History' bekeken worden:

Dinsdag 2 januari: Het Colosseum (Italië)
Dinsdag 9 januari: Machu Picchu (Peru)
Dinsdag 16 januari: Het Kasteel van Koning Arthur (Stirling Castle, Schotland)
Dinsdag 23 januari: De Sfinx van Gizeh (Egypte)
Dinsdag 30 januari: De Taj Mahal (India)
Dinsdag 6 februari: De Piramides van Teotihuacán (Mexico)
Dinsdag 27 februari: Het Terracottaleger (China)
Dinsdag 20 maart: Het Tempelcomplex van Karnak (Egypte)
Dinsdag 27 maart: De Tempels van Angkor Wat (Cambodja)
Dinsdag 17 april: De Graftombe van Toetanchamon (Egypte)
Dinsdag 8 mei: De Verloren stad Petra (Jordanië)
Dinsdag 15 mei: Stonehenge (Engeland)

'Blowing Up History', vanaf dinsdag 2 januari tot en met dinsdag 15 mei om 20.30 uur bij Discovery.

'Musical Awards Gala 2024' (AVROTROS)

Naast de feestelijke uitreiking van de awards, krijgen we ook een voorproefje van musicals die nu en komend seizoen in de Nederlandse theaters te zien zijn. Niet alleen de bekende musicals, maar ook nieuwe musicals passeren de revue. Van het betoverende 'Frozen de musical' tot het epische drama '40-45, de musical'.

'Musical Awards Gala 2024', om 20.35 uur bij AVROTROS op NPO 1.