Piekende woninginbraken en psychologische druk bij jongeren in 'Telefacts'

maandag 30 november 2015

Op dinsdag 1 december zoemt 'Telefacts' om 21.45 uur in op piekende woninginbraken in ons land en op psychische problemen die jongeren ervaren.

Piekende woninginbraken
Elke dag worden in België gemiddeld zo’n 200 woninginbraken gepleegd. En in de donkere wintermaanden loopt dat op tot zo’n 250 per dag. Absoluut piekmoment zijn kerstavond en oudejaarsavond, dan stelt de politie zelfs zo’n 500 inbraken vast. Welke woningen lopen het grootste risico? Hoe gemakkelijk is het om in te breken? En hoe kan je je woning beter beveiligen? 'Telefacts' trekt op onderzoek en gaat mee op controle met de politie en een slotenmaker.

Dokter Stijn Van Daele van de Universiteit Gent is de expert in Vlaanderen als het gaat over woninginbraken. Uit zijn onderzoek blijkt dat er een aantal kenmerken aan een huis zijn die meespelen in het risico op woninginbraak. Stijn Van Daele: 'Het grootste risico loop je bij een open bebouwing. Bij een halfopen bebouwing, halveer je toch al bijna direct dat inbraakrisico. En wanneer je kijkt naar een gesloten bebouwing, zitten je zelfs aan een derde.'

Slotenmaker Koen Van den Bogaert wijst vooral op de slechte beveiliging van Vlaamse woningen. Met een opengeknipte petfles krijgt hij al een deur open, gewoon omdat die niet op slot is. En ook een openstaand badkamervenster is een makkelijke plaats om binnen te geraken.

'Telefacts' volgt enkele preventieve politiecontroles in de zone Leuven en gaat op pad met Jos Delarbre, preventieadviseur in de politiezone Geel, Laakdal, Meerhout. Zijn belangrijkste advies: 'Laat inbrekers nooit weten dat je niet thuis bent'. Hij geeft enkele tips.

Rode Neuzen Dag: psychologische druk bij jongeren
Zaterdag 5 december is de grote slotshow van Rode Neuzen Dag. Ook 'Telefacts' gaat dieper in op de problematiek van mentale problemen bij jongeren. Want de druk op jongeren neemt almaar toe. Hoe komt dat? Wat zijn de ergste problemen die jongeren ervaren? En welke oplossingen bestaan er? 'Telefacts' brengt enkele openhartige getuigenissen van tieners over hun psychische problemen.

Eén kind op vijf kampt met mentale problemen. Niet zelden is de druk die op jongeren weegt aanleiding voor die problemen. Silke zit in het zesde middelbaar, maar kwam door pesterijen in het vierde middelbaar bij de psycholoog terecht. 'Ik zat nog maar op de bus op weg naar school, en de stress begon te komen. Buikpijn, hoofdpijn. Een laag zelfbeeld. Doordat ik mentaal in de knoop zat, ben ik een paar maanden niet naar school geweest. Ik kon het gewoon niet meer aan.' Silke wil openlijk over haar problemen praten, om anderen te tonen dat er een uitweg is en dat psychologische hulp geen taboe mag zijn.

Voor kinderpsychologe Klaar Hammenecker zijn kinderen als Silke geen uitzondering. 'Ik zie ze vaak in mijn praktijk, kinderen die vastlopen door de druk van buitenaf of door de druk die ze zichzelf opleggen. Maar het is moedig dat ze erover praten, want praten helpt.'  Voor Vicky was het lange tijd het dansen dat hielp. Ze had altijd al te maken met een laag zelfbeeld maar in de dansles kon ze zich ontplooien, en was ze goed. Dacht ze. 'Ik dacht echt dat ik goed bezig was, tot de trainer zei dat ik moest werken aan mijn niveau om mee te kunnen met de anderen. Dat kwam hard aan. Op korte tijd werd dansen een opgave voor mij en werd alles gewoon te veel. Ik voelde dat ik vaker moest huilen, ik begon aan alles te twijfelen. Ik was altijd bang wat de anderen zouden denken.'

Dat sportclubs de focus leggen op prestatie, eerder dan op plezier, is voor veel jongeren een reden om af te haken. Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg PassAnt werkt daarom aan een charter, waarin ze clubs wil verplichten om die focus te verleggen.

'Telefacts', dinsdag 1 december om 21.45 uur bij VTM.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.