Scout en Mac met mama Evi Hanssen in 'Groeten Uit'

maandag 19 februari 2018

1991. Het jaar van de megadiscotheken, de Zwarte Zondag en de live uitgezonden operatie Desert Storm in Irak. Maar ook het jaar van de grungemuziek, de eerste Miss Belgian Beauty Rani De Coninck en de doorbraak van de inlineskates.

Op tv slaan tienerharten sneller bij de begintune van 'Beverly Hills 90210', laat David Lynch het mysterieuze 'Twin Peaks' los op de wereld, leren we 'The Fresh Prince' kennen en breekt 'Tien Om Te Zien' kijkcijferrecords. In dat wonderlijke jaar is Evi Hanssen 12 jaar oud.

Samen met haar zonen Scout (8) en Mac (7) keert Evi in Groeten Uit terug naar de oudheid, althans volgens Scout. 'En teruggaan naar de oudheid, dat doe je maar één keer in je leven', klinkt het. De reis naar het verleden gebeurt met een Toyota Starlett. Zonder servostuur of gps, maar mét cassettespeler en hits van Red Hot Chili Peppers, Nirvana of Bryan Adams. In hun verblijf uit de nineties vallen ook de videocassettes op. Scout en Mac hebben geen idee waar ze voor dienen. 'Je moet er door kijken', probeert Scout. En ook 'de Playboy', beter bekend als de Game Boy, is voor de jongens onbekend terrein.

De kleerkast voor hun driedaagse is er één die ver van Evi afstaat. 'Echt verschrikkelijk. Dit is zó lelijk. Ik herken mezelf er niet in. Maar het is het jaar 1991 en ik onderga dit. Ik geef mij over.' De baggy broeken, sneakers en hoge tailles zorgen dan ook voor hilariteit. Maar zoals elke vrijdagavond in de jaren 90 trekt Evi eerst het uniform van haar zangkoor De Notekrakers aan. 'Dat performen zat altijd al in mij', vertelt ze. Speciaal voor 'Groeten Uit' komen alle koorleden van weleer nog één keer samen voor een repetitie.

De tv-avond laat Scout en Mac kennismaken met 'Fort Boyard', 'Het Huis Van Wantrouwen' en 'Videodinges' met Frank Dingenen. 'Dat was zoals YouTube, wat toen nog niet bestond. Mensen stuurden hun video’s naar deze show', legt Evi uit. De volgende dag amuseren Scout en Mac zich met het schrijven van een brief naar hun pennenvriend en krijgt ook Evi post van haar Britse jeugdvriendin Curly. ’s Avonds mag het bezoek genieten van Evi’s favoriete maaltijd toen ze 12 was: macaroni. Wanneer Scout na een lange avond nog niet naar bed wil, lijken de tijden dan toch niet zo veranderd te zijn…

'Groeten Uit', dinsdag 20 februari om 20.35 uur op VTM.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.