Zaterdag in 'Vranckx': het nieuwe gezicht van de Farc

vrijdag 25 mei 2018

Na een moeizaam vredesakkoord met de Colombiaanse regering, moeten meer dan 7.000 Farc-rebellen een plaats vinden in de maatschappij die ze decennialang hebben bestreden.

Nomaden Berber Verpoest, Johannes De Bruycker en Kasper Goethals maken kennis met het nieuwe gezicht van de Farc.

Yadira Suárez is na 15 jaar in de jungle aan de slag is als nieuwsanker van een nieuwsstation dat gerund wordt door ex-strijders. Ze willen naar eigen zeggen meer zijn dan een propagandamedium van de Farc. Maar haar overtuiging laat Yadira niet los. 'Je kunt zeggen dat ik journalist bent. Ik verdedig niemand en beschrijf gewoon wat er gebeurt. Maar ik ben vooral activiste. En natuurlijk ben ik van de Farc.'

In re-integratiekampen verblijven Farc-strijders die hun wapens hebben ingeleverd. Einer Lopez mist het guerrillaleven maar probeert de herinnering levendig te houden door een coöperatieve voor ecotoerisme te starten. Hij belooft toeristen een ‘guerrilla experience’. 'Voor ons was het een eer om guerrillero te zijn en met beperkte middelen het leger te hoofd te bieden. Het is niet omdat we onze wapens hebben ingeleverd dat we ook onze principes inleveren'.

Veel Colombianen zien leden van de Farc liever in de gevangenis dan in de maatschappij. De grootste oppositiepartij wil het vredesakkoord naar de prullenmand. Er kan dus veel veranderen na de verkiezingen van 27 mei.

Een reportage van Berber Verpoest, Johannes De Bruycker en Kasper Goethals.

'Vranckx', zaterdag 26 mei om 20.05 uur op Canvas.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.