'Keuringsdienst van Waarde' over stremsel

woensdag 20 september 2017

Om kaas te maken heb je stremsel nodig, maar wat is dat eigenlijk? En wat is vegetarische stremsel? De Keuringsdienst trekt er op uit en ontdekt dat er tegenwoordig veel stremsel wordt gebruikt dat wordt geproduceerd door genetisch gemodificeerd gist.

Sofie gaat kijken bij een kaasmaker. Daar ziet ze dat stremsel wordt gebruikt om de melk te scheiden in wei en wrongel. Van de wrongel wordt kaas gemaakt. De kaasmaker vertelt dat stremsel wordt gewonnen uit de lebmaag van een kalf.
Marijn gaat op bezoek bij de grootste kalverslachterij ter wereld. Die staat in Nederland. Een koe moet jaarlijks kalveren om melk te kunnen blijven geven. De meeste van die kalfjes worden geslacht. Het stremsel is een bijproduct van die slacht.
Er bestaat ook nog zoiets als vegetarisch en microbieel stremsel. Dat wordt onder andere gemaakt bij DSM in Delft. Daan hoort daar dat het DSM twintig jaar geleden is gelukt om door middel van genetische modificatie een gen van een kalf te plaatsen in het DNA van een gist. Nu maakt dat gist stremsel, het is identiek aan het stremsel uit een kalfsmaag. Omdat het gist gemodificeerd is en niet het stremsel zelf, hoeft het niet als genetisch gemodificeerd te worden gedeclareerd bij de ingrediënten.
Keuringsdienst van Waarde, donderdag 21 september om 20.25 uur op NPO 3.

Keuringsdienst van Waarde, donderdag 21 september om 20.25 uur op NPO 3.

Persbericht KRO-NCRV
kro

'Even Tot Hier' (BNNVARA)

Niels van der Laan en Jeroen Woe proberen in één week een muzikale voorstelling over die week te maken. Met de muzikale gast, het liedje van één minuut, scherpe grappen en rake observaties.

'Even Tot Hier', om 21.25 uur op NPO 1.