Richard Groenendijk duikt in leven van Wim Sonneveld

dinsdag 27 juni 2017

Wim Sonneveld is één van de grootste en meest veelzijdige artiesten die Nederland ooit gekend heeft. Bij veel Nederlanders staat hij in het geheugen gegrift met zijn succesvolle onemanshows, zijn meesterlijke typetjes en de onvergetelijke nummers die hij zong.

Op 28 juni is het precies 100 jaar geleden dat hij werd geboren. AVROTROS viert de geboortedag en het leven van Wim Sonneveld met de serie '100 Jaar Sonneveld'. Cabaretier Richard Groenendijk gaat vanaf woensdag 28 juni door het leven en werk van deze veelbewogen, succesvolle en markante artiest, cabaretier, entertainer en amuseur. Groenendijk bezoekt o.a. de twee huizen van Sonneveld in Frankrijk en het klooster in Solemnes waar Sonneveld werd gedoopt. Daarnaast is er exclusief materiaal opgedoken van zijn televisieshows in België.

Richard Groenendijk: 'Enerzijds was hij die knappe showman met glitterjasje en big smile, anderzijds een dolende ziel, bij vlagen diepongelukkig. Ik hou zo van de tragiek van zijn werk. We portretteren hem niet als een goedheid; juist zijn andere kant is interessant. Ik voel verwantschap met hem. Het moeilijke karakter, de twijfels, het soms niet te genieten zijn, daarin herken ik mezelf.'

Louis Davids (aflevering 1, woensdag 28 juni)
Deze eerste aflevering start in Parijs waar Sonneveld op twintigjarige leeftijd optreedt in de wereldberoemde club La Vie Parisienne. Ook is Sonneveld op dat moment zeker geen onbekende in de artistieke kringen van Amsterdam. Op zijn negentiende doet hij auditie bij zijn grote voorbeeld Louis Davids. De samenwerking met Davids is helaas echter van korte duur. Als Louis Davids erachter komt dat Wim zichzelf als artiest aanbiedt op de momenten dat hijzelf verhinderd is, wordt hij op staande voet ontslagen. Wim Sonneveld laat zich niet uit het veld slaan. Zijn tomeloze ambitie en zijn zakelijke instinct zorgen voor een lange en bijzonder succesvolle carriere.

Meester van de typetjes (aflevering 2, woensdag 5 juli)
Tijdens de Tweede Wereldoorlog richt Wim Sonneveld zijn eigen cabaret ensemble op. In de zestien jaar die volgen speelt zijn cabaretensemble maar liefst dertig verschillende producties. Hiervoor regelt hij alles zelf: artiesten, schrijvers, kostuums, decor, boekingen en natuurlijk de ideeën voor alles programma’s. Zowel zakelijk als artistiek heeft Sonneveld alle touwtjes in handen. In 1952 neemt hij het de la Mar Theater in Amsterdam over en heeft daarmee in Amsterdam een thuisbasis voor zijn voorstellingen. Naast zijn theaterwerk treedt Sonneveld ook regelmatig op voor de radio. Met zijn typetje Willem Parel, een gortdroge Amsterdamse orgeldraaier, breekt Sonneveld door bij een miljoenenpubliek. Sonneveld blijkt een meester in het neerzetten van typetjes. Na Willem Parel onstaat al snel een nieuw ander bekend figuur: straatartiest Nikkelen Nelis.

My Fair Lady (aflevering 3, woensdag 12 juli)
In 1959 introduceert Sonneveld een heel nieuw fenomeen in Nederland. Hij haalt de musical My Fair Lady naar ons land en neemt hiermee zowel op artistiek als op zakelijk gebied een enorm risico. Zelf speelt hij op onnavolgbare en briljante wijze de rol van professor Higgins in deze voorstelling. Een ongekend succes waar Sonneveld met volle teugen van geniet maar die ook een behoorlijke wissel op hem trekt. Ruim 700 keer geeft Sonneveld acte de présence in deze theaterhit.

Tijdens het Grand Gala du Disque Gala laat Sonneveld Nederland live op televisie kennis maken met Frater Venantius. Het katholieke zuiden staat op zijn achterste benen en de telefoon roodgloeiend met de boze kijkers. Sonneveld is zich echter van geen kwaad bewust en ook Frater Venatius wordt wederom een ongekend succes.

One Man Shows (aflevering 4, woensdag 19 juli)
De one-man shows van Sonneveld staan in ons collectieve geheugen gegrift. Tijdens deze shows ontstaat er een ware run op zijn kaartjes en staat hij avond aan avond in uitverkochte theaters. Als geen ander weet hij hoe hij het publiek een hele avond lang kan vermaken met zijn perfect opgebouwde en uitgebalanceerde shows. In deze gouden jaren oogst Sonneveld zowel op zakelijk als artistiek gebied wat hij in de voorafgaande jaren heeft geïnvesteerd. In 1974 slaat het noodlot toe en wordt Sonneveld op 56 jarige leeftijd getroffen door een eerste hartaanval. Hij lijkt aanvankelijk te herstellen maar op 8 maart slaat het noodlot toe. Hij krijgt een tweede hartaanval en overlijdt. Nederland is in diepe rouw en tijdens zijn begrafenis op Buitenveldert is het werkelijk een gekkenhuis met vele duizenden mensen die afscheid willen nemen van hun geliefde Wim.

'100 jaar Sonneveld', vanaf woensdag 28 juni om 20.25 uur bij AVROTROS op NPO 2.

'Even Tot Hier' (BNNVARA)

Niels van der Laan en Jeroen Woe proberen in één week een muzikale voorstelling over die week te maken. Met de muzikale gast, het liedje van één minuut, scherpe grappen en rake observaties.

'Even Tot Hier', om 21.25 uur op NPO 1.