Dit weekend in 'Nieuwsweekend' en op 'De Perstribune' van MAX

vrijdag 19 oktober 2018

Op zaterdag 20 en zondag 21 oktober zijn er weer nieuwe uitzendingen van de MAX-programma's op NPO Radio 1 te horen. In 'Nieuwsweekend' schuift niemand minder dan Youp van 't Hek aan.

'De Perstribune' ontvangt zondag Henk Spaan en Charles Urbanus.

'Nieuwsweekend' – Zaterdag 20 oktober van 08.30 tot 11.00 uur op NPO Radio 1
Tineke Ceelen is sinds 2003 directeur van Stichting Vluchteling. Met grote betrokkenheid zet ze zich in voor mensen die van huis en haard verdreven zijn. Onlangs bezocht Tineke Curaçao, waar vluchtelingen uit Venezuela zonder asielprocedure worden opgesloten en daarna worden uitgezet.

Journalist, programmamaker en schrijver Teun van de Keuken heeft een nieuw boek: De Supermarktsurvivalgids. In deze gids helpt Teun iedereen de beste keuzes te maken in de supermarkt. Hij voert de lezer langs de belangrijkste bezienswaardigheden op de afdelingen van de grootgrutter en vertelt waar de grootste gevaren te verwachten zijn.

Kees Boonman vertelt over de pensioenplannen van het kabinet, die maar op zich laten wachten. En wat is er allemaal gebeurd tijdens de EU-top in Brussel?

In 1975 verdwijnt de Nederlandse kunstenaar Paul Koopman op de Atlantische Oceaan. Er zijn vele motieven bedacht voor zijn eenzame tocht over de oceaan in een piepklein zeilbootje. Maar één motief overheerst: hij was op zoek naar zijn vader, dominee Koopman, die in 1944 stierf voor een Duits vuurpeloton. In zijn nieuwe boek De onderstroom brengt schrijver Hans Münstermann een ontroerende ode aan twee uitzonderlijke persoonlijkheden, geïnspireerd op de levens van Bastiaan Jan Ader en diens zoon, kunstenaar Bas Jan Ader.

Youp van ’t Hek is maar liefst dertig jaar columnist en is ook te gast bij Peter de Bie en Mieke van der Weij.

'De Perstribune' – Zondag 21 oktober van 12.00 tot 14.00 uur op NPO Radio 1
Henk Spaan, te gast in het eerste uur van 'De Perstribune' tussen 12.00 en 13.00 uur, presenteerde deze week zijn boek over Abdelhak Nouri, de Ajax-speler die werd getroffen door een hartstilstand. Spaan volgde Nouri al jaren en is ervan overtuigd dat de middenvelder tot de wereldtop zou zijn gaan behoren. Naast zijn (sport)boeken is Spaan bekend als columnist van Het Parool, als hoofdredacteur van het voetbalmagazine Hard gras en – in een verder verleden – als programmamaker met Harry Vermeegen.

Charles Urbanus, te gast in het sportuur tussen 13.00 en 14.00 uur, behoort met vader Han, oom Charles sr. en zoon Nick tot de bekendste honkbalfamilie van Nederland. Urbanus speelde 131 interlands. Tot een paar weken geleden was hij coach van de honkballers van L&D Amsterdam, de club waarmee hij de Europese titel pakte. Urbanus zegde die functie op om zich volledig te kunnen richten op zijn werk bij Topsport Amsterdam.

In 'De Perstribune' staat mediakenner Ron Vergouwen verder stil bij opmerkelijke mediagebeurtenissen uit het verleden en bij de mediatrends uit het heden. Deze week onder meer aandacht voor het fenomeen 'voetbalhumor in de media'.

'De Perstribune' wordt gepresenteerd door Margreet Reijntjes en Carrie ten Napel.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.