Drie vrouwen over slavernij en vrijheid op NPO 2

zaterdag 30 juni 2018

Op 1 juli, de dag dat we in Nederland de afschaffing van de slavernij herdenken, zendt de NTR de documentaire Drie Vrouwen uit.

Hierin verdiepen een erfgoeddeskundige, een winti priesteres en een onderzoekster zich elk op eigen wijze in het Nederlands slavernijverleden. Hoe kunnen zij anno nu een lang aan het zicht onttrokken en pijnlijk deel van de geschiedenis van Nederland zichtbaar maken?

Wat gebeurt er als je jouw familiegeschiedenis onderzoekt en je een foto vindt van de slaveneigenaar van jouw voorouders? Wat zie en hoor je als je dwaalt langs eeuwenoude Europese schilderijen met Afrikaans kindslaven? Welke verhalen liggen verborgen achter monumentale Haagse gevels? En wat is de betekenis van dit alles voor de Nederlandse identiteit?

Valika Smeulders, erfgoeddeskundige, organiseert wandelingen in de historische binnenstad van Den Haag. Regelmatig doet zij nieuwe ontdekkingen over persoonlijke verhalen die zich achter die gevels, van bijvoorbeeld het Mauritshuis, voltrokken.

Marian Markelo is winti priesteres. We ontmoeten haar in de intimiteit van haar persoonlijke tempel thuis. Zij vertelt over de diepe wortels en de principes van de winti-cultuur, de religie die de slaafgemaakten in Suriname verbond met de cultuur en tradities van hun Afrikaanse voorouders.

Onderzoekster Ellen-Rose Kambel werd jaren geleden nieuwsgierig naar haar familiegeschiedenis. Een simpele online zoektocht toverde onverwachts een foto tevoorschijn van de man, die haar voorouders in slavernij bezat. Die eerste schok van 'nabijheid', vormde voor haar het startsein om dieper te graven. Zo ontdekt ze dat Sassenheim nog een wandelpark rijk is dat is aangelegd door diezelfde man, met middelen vergaard ten koste van slaafgemaakten. Geconfronteerd met deze feiten proberen de betrokkenen ze letterlijk een plek te geven.

Regie: Ida Does

'Drie vrouwen: over slavernij en vrijheid', zondag 1 juli om 18.45 uur bij de NTR op NPO 2.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.