Finale Nederlands Vioolconcours live bij de NTR op NPO Radio 4

vrijdag 19 januari 2018

Op zaterdagavond 20 januari zendt de NTR op NPO Radio 4 live de finale uit van het Nederlands Vioolconcours, categorie Oskar Back, vanuit de ​Grote ​Zaal van TivoliVredenburg in Utrecht.

De drie jonge, getalenteerde finalisten Niek Baar (1991) Tim Brackman (1993) en Hawijch Elders (1999) strijden om de eerste prijs in deze categorie met vioolconcerten van Dvorak en Schumann. Ze worden begeleid door het Residentie Orkest onder leiding van Otto Tausk. Wie mag zich in het rijtje scharen van beroemde winnaars als Emmy Verhey, Jaap van Zweden en Liza Ferschtman? Presentatie: Wouter Pleijsier.

Het finaleconcert, dat start om 20.00 uur, combineert de spanning van een concours met prachtige vioolconcerten van grote componisten. Tim Brackman en Niek Baar vertolken het Vioolconcert in d kl.t., WoO 23 van Robert Schumann. Hawijch Elders brengt het Vioolconcert in a kl.t., op. 53 van Antonin Dvořák ten gehore. Voor de Nederlandse vioolconcoursen had zich een recordaantal van 109 deelnemers uit heel Nederland aangemeld.

De jury bestaat uit Sonja van Beek, Paul Komen, Daniel Rowland, Henk Rubingh en Kees Hülsmann. Voorzitter is Kees Dijk. Beschermheer Z.K.H. Prins Constantijn der Nederlanden reikt ’s avonds de prijzen uit.

Voorbeschouwing
Tussen 19.00-20.00 uur een voorbeschouwing met o.a. reportages van Hans Noortman en aandacht voor de prijswinnaars van de categorie Iordens en Davina van Wely (violisten van 10 t/m 17 jaar). Onder meer Frederike Berntsen (muziekjournalist) en Carel den Hertog (violist en dirigent) zijn te gast bij Wouter Pleijsier.

NTR Prijzen
De NTR stelt 2 prijzen ter beschikking t.w.v. Euro 3.000,-. NTR Prijs beste uitvoering opdrachtcompositie categorie Oskar Back (Euro 1.500,- ), die is gewonnen door Tim Brackman. En de NTR Performance Prijs (Euro 1.500,- ), die werd gewonnen door Maxime Gulikers. Hij was ook deelnemer aan de categorie Oskar Back.

Op zondag 21 januari verwelkomt Paul Witteman de kersverse winnaar in 'Podium Witteman'
om 18.10 uur op NPO 2.

Uitzending zaterdag 20 januari vanaf 19.00 uur bij de NTR op NPO Radio 4.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.