Heerlijke Beatles documentaire in 'Het Uur van de Wolf'

woensdag 20 juni 2018

'We wilden gewoon spélen. Spelen was het allerbelangrijkst'. En gespeeld hebben ze: tussen 1963 en 1966 gaven The Beatles wereldwijd zo'n 250 concerten. Daarna werd de situatie onhoudbaar en legde de groep zich toe op baanbrekende studio-opnamen.

In de documentaire ‘Eight days a week – The Touring Years’ concentreert de Oscar winnende regisseur Ron Howard (A beautiful Mind, Apollo 13) zich op de live-concerten van de groep. Zijn vangst van nieuwe concertbeelden met opgepoetst geluid is verbluffend en laat vooral zien hoe goed, ruig en opwindend The Beatles live zijn. Het ongekende spelplezier en het vakmanschap spatten er vanaf, en ook voor en na de concerten is goed te merken dat dit bandje er lol in heeft. Ze zijn geestig, vrolijk en onverschrokken als ze de pers te woord staan – alles wat hun publiek ook wil zijn.

Regisseur Howard wist veel zeldzaam en fantastisch archiefmateriaal boven water te halen, van de vroege optredens in clubs in Liverpool en Hamburg tot megaconcerten in stadions in New York en Tokyo. Howard won ook het vertrouwen van de twee nog levende Beatles Paul McCartney en Ringo Starr. Zij reflecteren, samen met John Lennon en George Harrison op archief, op de hectische beginjaren. Daarnaast zijn er persoonlijke getuigenissen van oa Whoopi Goldberg, Sigourney Weaver en Elvis Costello die vertellen wat het live zien van The Beatles voor hen heeft betekend.

De film laat niet alleen de vrolijke weg naar hun enorme roem zien, maar ook de wissel die dit trekt op de bandleden, waardoor zij in 1966 beslissen om met toeren te stoppen. Het spelplezier van het begin was verdreven door het onophoudelijke gegil van de fans, de chaotische taferelen op straat en in de zalen, en het gebrek aan privacy – alleen op de wc van hun hotelkamer werden ze met rust gelaten.

The Beatles duiken de studio in, waar ze zelf de dienst kunnen uitmaken. Ze lanceren in 1967 de vernieuwende elpee die alom als beste album ooit wordt beschouwd: 'Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band'.

In 1969 gaven ze nog één optreden, op het dak van hun kantoor in Londen. Er gilde niemand doorheen.

Regie: Ron Howard
Productie: Apple Corps

'Het Uur van de Wolf: The Beatles: Eight days a week - The Touring Years', donderdag 21 juni om 22.55 uur bij de NTR op NPO 2.

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.