Koorproject basisschoolkinderen Molenbeek in 'Podium Witteman'

zaterdag 10 december 2016

In 'Podium Witteman' komende zondag een hartverwarmend optreden van de kinderen die meewerken aan het koorproject op een basisschool in de Brusselse wijk Sint-Jans-Molenbeek, geleid door de Roemeens/Belgische zanger Zeno Popescu.

Ook hoornist Rob van de Laar, winnaar van de Nederlandse Muziekprijs  2017, is te gast.

Zanger Zeno Popescu startte een aantal maanden geleden een koorproject op een basisschool in de De Brusselse wijk Sint-Jans-Molenbeek, die ongelukkig in het nieuws kwam na de terreuraanslagen in Parijs. De kinderen van deze basisschool hebben allemaal een verschillende migratieachtergrond en komen zelden of nooit in aanraking met klassieke muziek. Tijdens de middagpauze krijgen ze les van Zeno in meerstemmig zingen. Het verrassende resultaat hiervan ziet u zondag.

De 29-jarige hoornist Rob van de Laar timmert flink aan de weg als gastsolist bij de grote orkesten. Binnenkort krijgt hij als blijk van waardering de Nederlandse Muziekprijs 2017.  Sinds deze zomer is hij vaste speler in het Mozarteumorchester Salzburg, maar zijn hart ligt vooral ook bij de kamermuziek. Zijn debuut-cd met o.a. het prachtige Hoorntrio van Johannes Brahms verschijnt in het voorjaar. Samen met violiste Bojidara Kouzmanova en pianist Thomas Beijer speelt hij een deel uit dat hoorntrio.

De Belgische pianist Julien Libeer neemt zijn muzikale vriend violist Lorenzo Gatto mee. Hun cd met sonates van Beethoven heeft deze zomer een Franse onderscheiding gekregen.

Het Syrène Saxofoonkwartet gooit hoge ogen met de cd Fresh, Sweet & Sturdy. In 'Podium Witteman' speelt het kwartet muziek van George Gershwin.

Het ABC van Mike Boddé is bij de E aanbeland. We verklappen niets, maar mondharmonicaspeler  Hermine Deurloo is zijn gast bij dit lemma.

'Podium Witteman', zondag 11 december om 18.10 uur bij de NTR op NPO 2.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.