'Kwesties': Amateurvoetbal onder vuur en: Draagmoeder gezocht

zaterdag 24 november 2018

Geweld, scheldpartijen en intimidaties op het voetbalveld De KNVB probeert al jaren de op te treden tegen massale knokpartijen en scheldkannonades tussen spelers in het amateurvoetbal.

Toch blijven zich incidenten voordoen, zoals bij SC Hoge Vucht uit Breda. Nog één incident en dan wordt de club geroyeerd. Tijd om misdragende voetbalclubs te verbieden of gaat dit te ver?

Marianne van den Anker praat in Breda met:

Hassan Lammou - Voorzitter SC Hoge Vucht
Brian Van Geffen - KNVB-scheidsrechter
Bas Maes - Fractievoorzitter SP, Breda
Niek de Jongh - Voorzitter Irene ‘58

Gezocht: draagmoeder, eventueel betaald.
Tijd om draagmoeders te legaliseren in Nederland?

Voor wensouders in Nederland is het vaak lastig om een draagmoeder te vinden. Zou een draagmoederbank een oplossing zijn? Of moet niet alles maakbaar zijn? Rob Oudkerk staat met de bus van NPO Radio 1 in Utrecht en leidt een debat hierover met een vrouw die een draagmoeder had in Amerika, een draagmoeder en een donorkind.

Het is in Nederland verboden om een publieke oproep te plaatsen voor een draagmoeder. Wensouders moeten in eigen kring rondvragen. En dat blijkt moeilijk te zijn, zeggen de ervaringsdeskundigen. Moeten zij dan maar naar het buitenland? Of moeten zij gewoon accepteren dat ze geen kinderen kunnen krijgen?

Onder andere te gast in de bus van NPO Radio 1 is Joke Wilking Uitenbroek. Haar laatste dochter is opgegroeid in de buik van een draagmoeder uit de Verenigde Staten. 'Alternatieve invulling van je kinderwens is geen egoïsme, maar een daad van liefde voor het leven.' Joke heeft nog steeds wel moeite met de mening van mensen die vinden dat zij niet heeft gehandeld in het belang van het kind.

Tijd voor een draagmoederbank zodat het makkelijker wordt voor wensouders, pleiten stichting FIOM en Roel Schats, hoofd voortplantingsgeneeskunde VU Medisch Centrum. Wensouders kunnen via deze bank gekoppeld worden aan draagmoeders. Is dit een oplossing? En zou je daar als draagmoeder geld voor mogen vragen? Rob Oudkerk praat in Utrecht met:

Pauline van Berkel - Draagmoeder
Joke Wilking Uitenbroek - Had een draagmoeder
Ties van der Meer - Donorkind
Joep Benneken - Tegenstander draagmoederschap
Iara de Witte - Tegenstander draagmoederschap

'Kwesties', zondag 25 november om 20.00 uur bij de NTR op NPO Radio 1.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.