'Kwesties' op NPO Radio 1 over armoede en ongezond eten

zaterdag 11 november 2017

Steeds meer mensen in Nederland worden te dik en eten ongezond en juist nu wil de nieuwe regering de btw op groente en fruit verhogen van 6% naar 9%.

Fruittelers, retailers, politici en zelfs bekende Nederlanders pleiten in reactie hierop voor om de btw op deze gezonde producten niet te verhogen, maar juist te verlagen naar 0%.

Van de Nederlanders is 43 procent te dik en verwacht wordt dat dat percentage de komende 20 jaar zal stijgen naar 62 procent. En het zijn vooral de mensen met een lagere opleiding die ongezond zijn en bijvoorbeeld ook overgewicht hebben. Zij zijn niet bezig met gezond eten, maar met overleven.

Het Sociaal en Cultureel Planbureau laat alarmerende cijfers zien over de armoede in Nederland. Ruim 1,2 miljoen Nederlanders leeft onder de armoedegrens en ruim 135.000 mensen zijn zelfs zo arm dat ze eigenlijk niet zonder hulp van de voedselbank kunnen. Maar ook de voedselpakketten van de voedselbank zijn vaak gevuld met ongezonde producten of de voedselbankklanten laten de gezonde etenswaren liggen. Moet de overheid niet eens ingrijpen? Al het ongezond eten duurder maken met een suikertax en een vettax? En beginnen met het verlagen van de btw op fruit en groente? Rob Oudkerk staat in Amsterdam Noord, het stadsdeel waar veel mensen wonen met een laag inkomen en waar ook veel mensen afhankelijk zijn van hulp van de voedselbank. Kunnen we niet bij deze mensen beginnen en ze alleen nog maar gezond eten geven en leren hoe ze daar mee moeten koken? Of is dat niet de taak van de overheid?

Rob Oudkerk praat hierover met Roland Duong (onderzoeksjournalist en columnist), Sasja Spek (maakt gebruik van de voedselbank), Samira Bouchibti (VVD Amsterdam), Volkert Engelsman (CEO Eosta, en nummer één in de Duurzame Top100), Rolf Peters (Voedselbank Amsterdam)

Speeltuinen en sportvelden rookvrij
Het tweede onderwerp gaat ook over gezondheid. Marianne van den Anker is in een sportcafé in het centrum van Arnhem. In Arnhem is de PvdA op initiatief van de Hartstichting een actie gestart om speeltuinen en sportvelden rookvrij te krijgen. Niet elke vereniging is hier blij mee, want waarom kan een bestuur hier niet zelf over beslissen en moet dit van bovenaf worden opgelegd? Te gast: Bernard van Raaij (Blauw Wit Nijmegen), Frank Rikken (HCM Arnhem).

Over 'Kwesties'
'Kwesties' is het wekelijkse live debatprogramma van de NTR. Politici, deskundigen en vooral de direct betrokkenen zelf komen aan het woord over brandende kwesties in Nederland. Presentatoren Rob Oudkerk en Marianne van den Anker reizen elke zondagavond af naar locaties waar zich actuele en controversiële onderwerpen afspelen rond diversiteit, levensbeschouwing en samenleving.

Discussieer mee
Praat mee met ons op Twitter: @kwesties_ntr; gebruik de hashtag #kwesties
Bekijk ook onze Facebookpagina: facebook.com/kwesties

'Kwesties', zondag 12 november tussen 20.00 en 21.00 uur op NPO Radio 1.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.