'Puberruil Zapp': beautyqueen Shanaya ruilt met de sportieve Kiara

zondag 14 oktober 2018

In 'Puberruil Zapp' ruilt Shanaya met Kiara. Shanaya is een stralende meid en krijgt vanuit huis uit veel verschillende culturen mee.

Kiara is 5 jaar geleden in Nederland komen wonen en wil graag profvoetballer worden.

De 12-jarige Shanaya woont samen met haar ouders en twee broertjes in Capelle aan de IJsel. Haar vader is Indonesisch, Indiaas en Trinidads. Van de Indonesische cultuur krijgen ze vooral het heerlijke eten mee. Moeder Monique heeft de Surinaams-Creoolse cultuur. Ondanks de beladen geschiedenis van de cultuur hebben de Surinaams-Creoolse een prachtige identiteit die je onder andere terugziet in de taal, klederdracht en muziek. Monique vindt het heel belangrijk om de tradities over te dragen. Zo studeren ze thuis de Surinaamse taal: Sranantongo. Een aantal regels thuis vloeien voort uit de cultuur. Het belangrijkste is dat je beleefd bent tegen ouderen. Het is geregeld gezellig bij deze warme familie en het is dan ook niet zo gek dat de vriendinnen van Shanaya vaak bij haar thuis zijn. Er wordt gedanst en de muziek staat altijd aan. Shanaya zelf zit op Afrodance en houdt van popmuziek. De oma van Shanaya speelt een belangrijk rol in haar leven. Ze woont erg dichtbij en daarom doen ze vaak gezellige dingen. Het liefst besteden Shanaya en haar vriendinnen elk vrij uurtje samen aan make-uppen, shoppen, dansen, foto’s maken en lekker gek doen. Hun grote droom is om beroemd te worden. Beautyqueen Shanaya is al goed op weg. Ze heeft haar eigen make-up vlog waar ze laat zien hoe je je op moet maken.

De Peruaanse Kiara (11 jaar) woont samen met haar moeder, broer, stiefvader en halfbroertje in Nederland. Kiara werd geboren in Peru, helaas gingen haar ouders uit elkaar. Haar moeder vond een nieuwe liefde aan de andere kant van de wereld: in Nederland. Vijf jaar geleden kwamen ze hier wonen. Meteen maakte het gezin iets verschrikkelijks mee. Toen ze hier net één dag woonde, overleed de man waar haar moeder verliefd op werd. Na een periode van rouw ontmoette haar moeder een nieuwe Hollandse prins. Met deze man kreeg moeder Karla 1,5 jaar geleden nog een zoontje. Nederland voelt nu als Kiara’s thuis. Deze lieve Peruaanse meid spreekt haar vader nog regelmatig, via skype en ze bezoekt hem elk jaar. Toch mist ze hem best wel. Ondanks dat ze het in Nederland naar haar zin heeft, mist ze Peru. In Nederland heb je geen grote groepen Peruanen wonen. Als ze deze mensen tegen willen komen, moeten ze daar echt naar op zoek. Zo hebben ze een keer in de zoveel tijd een bijeenkomst met hapjes, drankjes en muziek. Thuis in de woonkamer dansen Kiara en haar moeder de salsa op Latijns-Amerikaanse muziek. Voor even wanen ze zich weer in hun moederland. Bij Kiara thuis eten ze sowieso elke avond Peruaans. Chevice is Kiara’s lievelingsgericht. Kiara zit op turnen en wil graag op voetbal. Dat doet ze nu alleen nog buiten voor de deur met vriendinnen. Het is nodig dat ze veel gaat trainen, want haar allergrootste droom is om profvoetballer te worden.

Hoe zal het Shanaya vergaan in het Peruaanse gezin? Zal zij net zo van salsa dansen genieten? En hoe zal Kiara het vinden om haar eigen make-up vlog te maken? Zal zij de Surinaamse taal onder de knie krijgen?

'Puberruil Zapp', maandag 15 oktober om 17.05 uur op NPO Zapp.

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.