'Puberruil Zapp': Braziliaanse Luigi ruilt met Indonesische Kehza

zondag 21 oktober 2018

In 'Puberruil Zapp' ruilt Luigi met Kehza. Luigi is een muzikale jongen die gek is op Braziliaanse muziek. Kehza is vier jaar geleden in Nederland komen wonen.

Hij vindt het hier erg fijn, maar hoopt ooit terug te keren naar het dorp waar hij opgegroeid is.

In Voorburg woont de tienjarige Luigi met zijn vader, moeder en broertje Enzo (6). Zijn moeder is Spaans en Portugees, zijn vader half Japans en Italiaans, maar beiden hebben met hun ouders in Brazilië gewoond. Deze familie voelt zich dan ook echt Braziliaans. Ze wonen nu elf jaar in Nederland. Luigi gaat naar een internationale school en thuis wordt er Portugees gesproken. Zijn moeder vindt het erg belangrijk dat haar kinderen de moedertaal goed blijven spreken. Alle familie woont nog in Brazilië en ze hebben de taal dus hard nodig om met hun te kunnen praten. Veel Brazilianen zijn christen. Het katholieke geloof speelt een belangrijke rol bij deze familie. Elke zondag gaan zij naar de Mariakerk, waar voornamelijk Portugees sprekende mensen komen. Hier heeft Luigi een belangrijk taak. Hij is dit jaar namelijk misdienaar geworden. Samen met een ander meisje helpt hij de priester om de altaartafel klaar te maken voordat de mis begint. Luigi houdt ontzettend veel van muziek. Zelf speelt hij veel piano. Dit muzikale talent is gek op Braziliaanse muziek. Samen met zijn moeder kan Luigi uren genieten van deze sfeervolle klanken. Luigi heeft pas een paar lessen capoeira gehad, maar vindt het fantastisch. Deze Braziliaanse sport is een kruising tussen een vechtsport en dans. Luigi is gek op Braziliaans eten, vooral op Pão de queijo, een soort kaasbrood. Vroeger aten ze tussen de middag altijd warm, maar dat heeft zijn moeder kort geleden aanpast.

Hij ruilt met de twaalfjarige Kezha die pas vier jaar in Nederland woont. Hij is geboren op Java in Indonesië waar hij werd opgevoed door zijn oma. Zijn moeder woonde namelijk op twee uur vliegafstand op Bali, omdat de werkgelegenheid daar beter was. Kezha’s moeder Rika werd op Bali verliefd op de Nederlandse Peter en heeft toen het besluit genomen om samen met de kinderen naar Nederland te verhuizen. Toen Kezha in Nederland aankwam vond hij het eigenlijk meteen fijn. Inmiddels zijn zijn halfzusje Kirana (3) en halfbroertje Jan (1) geboren. Kheza’s 24-jarige zus Ulfie is net op zichzelf gaan wonen. Het is een drukke boel thuis en daarom is het heel normaal dat Kezha een handje meehelpt in het huishouden. Kheza gaat vaak samen Peter naar de moskee. Maar Kezha bidt ook gewoon thuis en ook al zit Kezha op een openbare school, bidden doet hij wel vijf keer per dag. Kezha droomt ervan terug te gaan naar het dorp waar hij woonde, zodat hij de wilde roofdieren die alles opaten weer kan zien rondrennen. De lieve jongen is gek op koken. Vooral met zijn moeder bakt hij de beste bananentaarten en Indonesische gerechten. In Indonesië aten ze als er geen bestek was soms van banenbladeren. Kezha hoopt nog beter te leren tekenen en koken. Misschien wordt hij ooit wel de beste Indonesische chefkok van het land. Zijn ouders maakt het niet uit wat Kezha wordt, als hij maar studeert zodat hij hopelijk niet zo hard hoeft te werken voor zijn centen als Peter dat moet doen.

Hoe zal Luigi het vinden om 5 maal op een dag te bidden? Zal de Indonesische keuken hem bevallen? En hoe zal het Kehza vergaan in het Braziliaanse gezin? Zal hij de Braziliaanse spot Capoeira onder de knie krijgen?

'Puberruil Zapp', maandag 22 oktober om 17.05 uur op NPO Zapp.

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.