Ronald Giphart en meesterpianist Alexander Gavrylyuk in 'Opium op 4'

donderdag 29 januari 2015

Aanstaande vrijdag zijn onder anderen schrijver Ronald Giphart en de Oekraïense meesterpianist Alexander Gavrylyuk te gast in 'Opium op 4' vanuit VondelCS in Amsterdam.

Giphart praat met AVROTROS-presentator Hans Smit over zijn nieuwe boek 'Harem'. Naast de pianomuziek van Gavrylyuk is ook het Carel Kraayenhof ensemble te gast dat muziek speelt uit hun nieuwe voorstelling Liberación. Tot slot toont Torenkamerkunstenares Juliet van de Voort het werk dat zij deze week in de Torenkamer heeft gemaakt.

'Opium op 4' wordt iedere vrijdagavond live uitgezonden vanuit VondelCS, de media hotspot in het Amsterdamse Vondelpark.

Alexander Gavrylyuk
Alexander Gavrylyuk werd in 1984 in Oekraïne geboren en begon zijn pianostudie op zevenjarige leeftijd. Zijn eerste concert gaf hij toen hij negen jaar oud was. In 1999 won Alexander Gavrylyuk hij de felbegeerde Eerste Prijs en de Gouden Medaille tijdens de derde editie van de Horowitz International Piano Competition. Een jaar later werd hij door Japanse recensenten benoemd als beste zestienjarige pianist, waarna hij langs concertzalen op alle continenten reisde voor concours en concerten. In het seizoen 2008-2009 maakte Gavrylyuk zijn debuut in de beroemde serie Meesterpianisten in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam, en bleef daarna een graag geziene gast in Het Concertgebouw. Op 31 januari speelt hij aldaar samen met het Radio Filharmonisch Orkest het Pianoconcert in a klein van Grieg.

'Opium op 4', vrijdag 30 januari tussen 22.30 en 24.00 uur op NPO Radio 4.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.