Sluiting Masion de Bonneterie in 'Dit is de Dag Reportage'

maandag 1 september 2014

Na 125 jaar sluit huismeester Moes eind augustus voor de allerlaatste keer de deuren van een beroemd kledinginstituut. Maison de Bonneterie verdwijnt.

Het chique modehuis met vestigingen in Amsterdam en Den Haag is verdrongen door goedkope ketens. Waar klanten zelf de kleding uit de rekken grissen en service is vervangen door bodemprijzen.

'Dit is de Dag Reportage' registreerde het afgelopen halfjaar de nadagen van het instituut waar de klant -soms zelfs letterlijk- altijd koning was. Het joodse familiebedrijf kent een roerige geschiedenis. In de oorlog kwam de winkel onder Duits toezicht en bijna alle medewerkers kwamen om in concentratiekampen. Nog ieder jaar houdt het modewarenhuis zijn eigen, besloten herdenking. 'Dit is de Dag Reportage' mocht dit jaar bij deze bijzondere en indrukwekkende gebeurtenis zijn.

In de reportage de lang geleden gepensioneerde juffrouw Paula. Twintig jaar werkte ze op de bontafdeling en kon leden van het Koninklijk Huis tot haar klantenkring rekenen. Nu keert ze nog één keer terug in 'haar' winkel en 'Dit is de Dag' volgt haar allerlaatste dag als 'maison'-verkoopster.

Conciërge Moes, die als Marokkaanse jongen bij 'maison' terecht komt heeft zijn hele leven bij het bedrijf gewerkt. Voor hem is het zijn tweede familie geworden. De sluiting is voor hem een emotionele rollercoaster. 'Dit is de Dag Reportage' volgt hem, zijn collega’s en de laatste klanten van de Bonneterie.

'Dit is de Dag Reportage', dinsdag 2 september om 21.25 uur bij de EO op NPO 2.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.