'Stand van Nederland': de Halal-industrie

dinsdag 13 november 2018

Halal is hot. Eten, drinken, maar ook mode, verzekeringen, reizen en medicijnen. Steeds meer producten om ons heen hebben het stempel halal.

De omzet van halalvlees is binnen vijf jaar ruim verdubbeld van 2,9 miljoen euro in 2013 naar 6,7 miljoen euro nu. 'Stand van Nederland', over de nieuwe generatie moslims die steeds meer te besteden hebben en hoe slimme ondernemers daar op inspringen.

Mode
In Rotterdam staat Asuman Eroglu in haar eigen modezaak. Vroeger was ze economiedocent, nu verkoopt ze moderne, bedekkende kleding, gericht op de hippe zakenvrouw. Een gat in de markt, want lifestyle is een groeiende markt in de islamitische wereld. Ze weet haar klanten vooral te bereiken via sociale media. Met 142.000 volgers op Instagram laat ze zien dat hoofdbedekking en stijl goed samengaan.

Snacks
Wout van Ewijk stond jarenlang op de markt en zag toen ineens een gat in de markt: halal snacks. Van Ewijk verlaat de markt om in de halal business te stappen. Hij sprak met imams en bezocht moskeeën om erachter te komen wat moslims lekker vinden en wat juist niet. Dat deed hij met succes, zijn bedrijf is al jaren marktleider op het gebied van diepvries halal producten met omzetcijfers van 35 miljoen euro.

Acht talen
Tot slot bezoeken we Jan Eikelenboom, hij heeft sinds de jaren zeventig een islamitisch slachthuis in het Brabantse Lith. Hij heeft de markt de afgelopen jaren flink zien groeien. In de beginfase werden er zo’n 50 schapen in de week geslacht, nu staat de teller op zo’n 1000 schapen in de week. Jan Eikelenboom spreekt inmiddels acht verschillende talen van Perzisch tot Arabisch. Een ondernemer van het eerste uur die de markt nog steeds ziet groeien.

'Stand van Nederland', woensdag 14 februari om 20.25 op NPO 2.

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Dossiers