'Tijd voor MAX' in het teken van gedragsverandering door dementie

zondag 29 april 2018

Op maandag 30 april om 17.10 uur staat 'Tijd voor MAX' op NPO 1 in het teken van persoonlijkheids- en gedragsverandering als gevolg van dementie.

In de uitzending worden de vaak ingrijpende gevolgen voor de patiënt en de omgeving in beeld gebracht.

Met name bij dementie die op jongere leeftijd ontstaat, zoals Fronto-temporale dementie, begint het vaak met verandering in het gedag. Juist in het begin, wordt de diagnose vaak verkeerd gesteld.

De omgeving kan het gedrag van de dierbare niet verklaren en de patiënt zelf is zich van niets bewust. Het kan tot zes jaar na de eerste klachten duren, voordat de diagnose kan worden gesteld. Pas daarna, als er al veel schade is aangericht, kan worden gestart met behandelingen en therapie.

Persoonlijkheids- en gedragsveranderingen die als gevolg van de ziekte kunnen optreden, zoals desoriëntatie, versterking van karaktereigenschappen en verloren sociale vaardigheden, hebben een grote impact op de omgeving. Patiënten verliezen opeens hun baan, partner en sociale netwerk, terwijl de patiënt zelf vaak geen enkel ziektebesef heeft.

'Het is nog een uitdaging hoe we het gedrag van een patiënt kunnen meten. Wij weten niet hoe de patiënt vroeger was, dus voor ons is het moeilijk om gedragsverandering te bepalen. Daarom heeft de partner een grote rol in het geheel', aldus Dr. Yolande Pijnenburg van het VUmc. In deze uitzending van 'Tijd voor MAX' deelt Pijnenburg haar onderzoeksresultaten en haar toekomstdroom op het gebied van Fronto-temporale dementie.

Ook te gast is Prof.dr. John van Swieten. Hij probeert al jaren de oorzaak van verschillende vormen van dementie te ontrafelen, zodat in de toekomst een gepaste behandeling kan worden ontwikkeld.

Hersenstichting
De Hersenstichting maakt al jaren onderzoek naar dementie mogelijk. Dit kan gaan om onderzoek naar risicofactoren voor dementie, onderzoek om achter de oorzaak te komen, of onderzoek naar de behandeling van dementie. Onderzoek is belangrijk. Door wetenschappelijk onderzoek over de hele wereld is er in de afgelopen decennia al veel geleerd. Wij zijn dementie beter gaan begrijpen.

Deze uitzending van 'Tijd voor MAX' wordt mede mogelijk gemaakt door de Hersenstichting.

'Tijd voor MAX', maandag 30 april om 17.10 uur op NPO 1.

'Even Tot Hier' (BNNVARA)

Niels van der Laan en Jeroen Woe proberen in één week een muzikale voorstelling over die week te maken. Met de muzikale gast, het liedje van één minuut, scherpe grappen en rake observaties.

'Even Tot Hier', om 21.25 uur op NPO 1.