'Tijd voor MAX' in teken van Kinderfonds MAMAS

donderdag 14 december 2017

Vrijdag 15 december om 17.10 uur op NPO 1 staat 'Tijd voor MAX' in het teken van de kinderen in Zuid-Afrika en MAMAS. Op deze dag is het precies vier jaar geleden dat Nelson Mandela werd begraven.

Zangeres en ambassadrice van Kinderfonds MAMAS Leona Philippo is te gast én treedt live op in de studio.

MAMAS zijn lokale vrouwen die zich inzetten voor kinderen die leven in extreme armoede en op eigen initiatief dagelijkse zorg verlenen aan de meest kwetsbare kinderen in Zuid-Afrika. Inmiddels vormen de MAMAS een groeiende beweging van meer dan 1400 vrouwen. Samen helpen zij nu al 40.000 kinderen met onder andere voeding, veiligheid, kleding, naschoolse opvang en medicatie. En geven de kinderen veel liefde en aandacht. Nog veel meer MAMAS staan klaar voor meer kwetsbare kinderen, maar geld is het probleem.

Bij 'Tijd voor MAX' zien we hoe de MAMAS in de West-Kaap, Zuid-Afrika zorgen voor de allerkleinsten, oudere kinderen opvangen en tieners begeleiding bieden in de meest uiteenlopende vormen. De meeste kinderen blijven thuis wonen, maar worden bijgestaan door de vrouwen. We gaan mee de wijken en de townships in en zien de MAMAS tijdens hun dagelijkse activiteiten voor de kinderen. Persoonlijke verhalen illustreren de gevolgen van ernstige armoede en de noodzaak van structurele hulp, zoals de MAMAS die bieden. Zelf noemen ze het 'meegroeien met het kind'. Want wanneer een kind eenmaal met hun project in aanraking is gekomen en een boterham krijgt ontstaat een verantwoordelijkheid van 15 tot 20 jaar, tot het kind echt op eigen benen staat.

Zangeres en ambassadrice van Kinderfonds MAMAS Leona Philippo is te gast in de 'Tijd voor MAX'-studio. Als moeder weet ze als geen ander hoe belangrijk het is je kind een eerlijke kans in het leven te kunnen geven. 'Als je geboren wordt in een krottenwijk in Zuid-Afrika ben je eigenlijk kansloos. Het is onvoorstelbaar, maar één miljoen peuters en kleuters gaan daar de tien jaar niet halen als we niets doen. Vaak bedenk ik me dat het ook mijn kleintje had kunnen zijn…  De MAMAS doen wat ze kunnen, met een enorme dosis 'MAMA Power'. Maar ze willen nog zoveel méér doen! Ik vind dat wij in Nederland daarom niet kunnen achterblijven maar de MAMAS moeten helpen.'

Over Kinderfonds MAMAS
17 jaar geleden vroeg Nelson Mandela een groepje Nederlandse zakenmensen om in ons land een kinderfonds op te richten voor de kinderen in Zuid-Afrika. Zo ontstond Kinderfonds MAMAS, een kleine Nederlandse organisatie die zich inzet voor de miljoenen Zuid-Afrikaanse kinderen die moeten zien groot te worden in ernstige armoede, in een omgeving die gekenmerkt wordt door ontwrichting, uitsluiting en ondervoeding. De MAMAS organiseren zelf dagelijkse zorg, bescherming en eten. En geven warmte en liefde aan nu al 40.000 kinderen in 30 projecten in heel Zuid-Afrika.

'Tijd voor MAX', vrijdag 15 december om 17.10 uur op NPO 1.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.