Erika Van Tielen wordt ambassadrice voor Nick Jr.

dinsdag 30 januari 2018
Foto: Nick Jr. - © oona 2018

Erika Van Tielen wordt de Vlaamse ambassadrice van Nick Jr., het merk en multiplatform voor kinderen van 2 tot 6 jaar. 'Ik heb thuis twee superfans van Nick Jr. rondlopen en kijk ook zelf graag mee op tablet of tv', verklapt ze.

Net zoals Erika vinden de meeste jonge ouders het belangrijk dat hun kinderen mee zijn met de laatste technologische ontwikkelingen (64%). Dat blijkt uit het internationale onderzoek ‘Little Big Kids: Pre Schoolers Ready for Life’, dat werd uitgevoerd in opdracht van Nick Jr.

Erika Van Tielen is er klaar voor! De mama van Finn (6) en Rowen (4) hoefde niet lang na te denken toen ze het ambassadeurschap van Nick Jr. kreeg aangeboden. 'Thuis staat de televisie vaak afgestemd op PAW Patrol, Blaze en co', vertelt ze. 'Na school met Finn en Rowen naar PAW Patrol kijken, dat zijn heel fijne momentjes. Even samen op adem komen, om dan aan de rest van de avond te beginnen.'

Creatieve kameleon Erika – ze is actrice, presentatrice en (mama)blogster - is van plan om het ambassadeurschap van Nick Jr. op haar eigen manier in te vullen. 'Er zit nog heel veel leuks aan te komen, met de fandagen in Plopsaland De Panne van 28 april tot en met 1 mei als hoogtepunt. Ook zal ik events van Nick Jr. hosten en hier en daar een stemmetje inspreken. Ik kijk er heel erg naar uit, en ik ben niet de enige thuis ... (lacht)'

Spelend leren met Nick Jr.
Een populair pre-school merk als Nick Jr. wil graag weten wat jonge ouders zoals Erika bezighoudt, om zo beter te kunnen inspelen op de behoeftes van peuters en kleuters. Nick Jr. liet daarom een internationaal onderzoek uitvoeren bij 6.500 moeders, vaders, grootouders en broers en zussen in 12 landen. Ouders bereiden hun kroost al op jonge leeftijd voor op de toekomst, zo blijkt uit de studie. Ze zetten technologie in als hulpmiddel om hun kinderen spelenderwijs te laten leren. Wereldwijd vindt 68% van de ouders het belangrijk dat hun peuter of kleuter bijleert door dingen zelf te doen.

Bijna de helft geeft aan dat hun kinderen televisie gebruiken om educatieve kennis op te doen. Maar voor een merk en multiplatform als Nick Jr. houdt het niet op bij televisie. 'We bieden een vertrouwde omgeving waar kinderen via tv, apps én online op een speelse manier dingen kunnen oppikken', zegt Victor Coolman, head of Kids & Family bij Viacom Benelux. 'Waar ze ook zijn, onze kids worden door de verhalen en karakters gemotiveerd om slimmer te spelen.'

Nieuwe media zijn dus geen boosdoener, zoals televisie dat ooit wel was in de ogen van de goegemeente. 'Vandaag is het voor ouders juist een ‘must’ om hun kinderen in contact te brengen met technologie', aldus Victor Coolman. 'Een meerderheid (61%) meent dat moderne devices kleine kinderen slimmer kunnen maken, op voorwaarde dat de inhoud die ze bekijken verantwoord is.' Door de tactische inzet van technologie hebben peuters van nu een groot probleemoplossend vermogen en zijn ze al op jonge leeftijd interactief.

Betrouwbare babysit
Ook Erika Van Tielen heeft met Finn en Rowen twee interactieve rakkers in huis. 'Naast tv hebben we ook nog een tablet en andere snufjes. Er is zoveel om te zien en te swipen! Net zoals de meeste ouders uit het onderzoek (79%), stel ik een tijdslimiet in op het schermgebruik van mijn kinderen. Het mag af en toe, maar ik let er wel op dat het niet te veel is. Op de iPad scrollen en in bomen klimmen, het is allebei belangrijk.'

Op haar ‘mamablog’ (erikavantielen.be) vertelt Erika over het leven zoals het is met twee jonge kinderen. Eerlijk en openhartig, want de roze wolk van het moederschap kleurt ook weleens grijs. 'Ik ga er niet flauw over doen: af en toe neemt Nick Jr. even de rol van babysit op zich', lacht ze. 'Dat is niet alleen handig, ik vind het ook belangrijk dat ze naar veilige en leuke programma’s kijken. Ik kan met een gerust hart Nick Jr. inschakelen, en voor de rest zorg ik ervoor dat ze genoeg buiten spelen!'

'Wij zijn ons ervan bewust dat ouders zich ongerust maken over wat hun kinderen allemaal te zien krijgen', zegt Victor Coolman. 'Wanneer peuters naar Nick Jr. kijken, weten hun ouders zeker dat ze in een veilige omgeving volop kunnen fantaseren, ontdekken en spelenderwijs leren. Samen met Erika, een sprankelende mama die een ideale match vormt met Nick Jr., zullen we ouders hiervan blijven overtuigen.'

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Dossiers