Nieuw op Canvas: 'Strafpleiters' met Gilles De Coster

maandag 23 oktober 2017

'Strafpleiters' is een zesdelige human-interest reeks waarin acht strafpleiters openhartig vertellen over hun vak en hoe ze proberen overeind te blijven in een alsmaar radicaler klimaat van terreur, hypermedia en spektakelprocessen.

Interviewer Gilles De Coster peilt naar de impact van ons woelig tijdsgewricht op het leven en werk van de strafpleiters. De biecht van de mens achter het pleidooi in zes thematische afleveringen.

De acht strafpleiters zijn:

- Nathalie Buisseret, bekend van o.a. de zaak van de Delhaize-zuurgooier
- Walter Damen, bekend van o.a. de zaak rond Sharia4Belgium
- Jan De Man, bekend van o.a. de zaak over Jonathan Jacob
- Abderrahim Lahlali, bekend van o.a. de racisme-aanklacht tegen Bart De Wever
- Sven Mary, bekend van o.a. de zaak rond Salah Abdeslam
- Joris Van Cauter, bekend van o.a. de zaak van de Aquino’s
- Katrien Van der Straeten, bekend van o.a. de zaak van de parachutemoord
- Nina Van Eeckhaut, bekend van o.a. de zaak over Kim De Gelder

'Ik ben heel blij dat ik dit programma mag maken. Het is deels een terugkeer naar mijn roots, het interviewen, en deels een avontuur in een mij onbekende maar fascinerende wereld. Ik heb een geprivilegieerde kijk gekregen op het ongewone en ongemeen boeiende leven van strafpleiters. Hoe zij leven voor hun job, en hoe die passie hen ook confronteert met de donkere kant van de maatschappij en hun eigen geweten.  Het was heerlijk om diepgaande gesprekken te voeren met mensen die van het woord hun vak hebben gemaakt. En ik ben opgetogen met het resultaat: een inkijk in de wereld van acht vooraanstaande strafpleiters.'- Gilles De Coster.

Vedetten en underdogs
Strafpleiters zijn controversieel en moeilijk te vatten. We kennen ze als de vedetten van het strafproces, maar ook als de underdogs van Justitie. Ze laveren tussen beroepsgeheim en lekken uit het dossier, ze zijn mediaspelers en speelbal van de media. Daders verdedigen ze met even veel vuur als slachtoffers. Zelfs bij de gruwelijkste misdaad vechten ze voor de rechten van de beklaagde, want de juridische procedure is heilig. Strafpleiters lijken bereid het onverdedigbare te verdedigen.

Imagoprobleem
'We worstelen met een imagoprobleem: veel mensen hebben een negatief oordeel over ons, weinig mensen weten wat onze job precies inhoudt.' Het was de klacht die de strafpleiters het felst ventileerden tijdens voorbereidende gesprekken. Het is het uitgangspunt geworden van deze Canvas-reeks. Acht 'misdaadadvocaten' vertellen hoe ze hun job beleven, hoe ze omspringen met de morele en juridische dilemma’s waarmee ze worden geconfronteerd in dagelijkse dossiers en spraakmakende processen.

De mens onder de toga
In de gesprekken steekt bijzondere aandacht voor de mens onder de toga: de ups, de downs, de adrenaline en de burnout. De thema’s hebben ook een actuele dimensie, want strafpleiters zijn bevoorrechte getuigen van de tijdgeest. In een tijdperk van terreur, repressie en justitiehervormingen staan de strafpleiters voor nieuwe uitdagingen. In een steeds radicaler klimaat van misdaad, mediahype en onderlinge concurrentie trachten ze overeind te blijven. Met de publieke opinie als volksjury, die online haar vonnis velt.

Het woord is aan de generatie-na-Vermassen.

Aflevering 1: Slachtoffers en daders – maandag 6 november

'Blijf weg van ons, als het kan!'
'Slechts drie op de tien strafpleiters zijn echt goed in hun job.'
'Het is erg om te zeggen, maar je geraakt gewend aan de gruwel.'

In de eerste aflevering peilt Gilles De Coster naar de relatie tussen strafpleiter en cliënt. Zijn alle strafpleiters even goed? Van welke cliënten zijn strafpleiters zelf bang? Hoe vertrouw je een mens die een gruweldaad heeft begaan? Hoe gaan strafpleiters om met een schuldige die wordt vrijgesproken, of een onschuldige die wordt veroordeeld?`

Gilles De Coster
Gilles De Coster (36) is het gezicht en de interviewer van 'Strafpleiters'. Vooraleer hij journalistiek begon te studeren, deed hij een jaar rechten. Zijn belangstelling voor justitie is gebleven en zijn jaar 'in de rechten' was een goede basis voor dit programma.

Later presenteerde Gilles jarenlang het Radio 1-actualiteitenmagazine 'De Ochtend'. Hij verhuisde in 2012 naar Woestijnvis en maakte er sindsdien verschillende programma's voor VIER, zoals 'De Kruitfabriek', 'Het Jaaroverzicht Live' en 'De Mol'.

Daarnaast is hij ook wekelijks te zien als gezicht van 'Sports Late Night', en bereidt hij momenteel een nieuw seizoen van 'De Mol' voor.

'Strafpleiters' is het eerste tv-programma van Gilles De Coster voor de VRT.

'Strafpleiters' is een programma van Woestijnvis voor Canvas.

Vanaf maandag 6 november om 21.15 uur op Canvas.

DOSSIER: Najaar 2017: alle plannen, alle zenders! (BE)

volledig dossier

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.