Vanaf maandag nieuw op VTM: 'La Mamma' met Sergio Herman

zondag 17 december 2017

Sergio Herman: een genie in de keuken, een graag geziene man. Niemand is dus geschikter om enkele BV-mama's, geflankeerd door hun zoon of dochter, op een unieke wijze te verrassen met een culinaire, nostalgische en soms ook emotionele trip.

'La Mamma', vanaf 18 december zes weken lang te zien op maandag, straalt warmte uit, een gezellige eindejaarssfeer en leent zich er perfect toe om met het hele gezin te kijken en nostalgische, culinaire anekdotes uit te wisselen.

Sergio Herman: 'Ikzelf koester mijn culinaire herinneringen als nooit tevoren en wil dan ook enkele Bekende Vlamingen de kans geven hun eigen culinaire verleden te herbeleven samen met hun mama. 'La Mamma' wordt een portret van een BV waarin je die persoon in kwestie beter leert kennen aan de hand van zijn herinneringen in mama’s keuken.'

In 'La Mamma' nodigen Tine Embrechts, Evi Hanssen, Christoff De Bolle, Marco Borsato, Jens Dendoncker en Kobe Ilsen hun mama uit… in haar eigen keuken. Maar niet voor hun moeders eerst het huis uit worden gestuurd. Het enige wat ze weten is dat er voor hen gekookt zal worden door hun dochter of zoon, én dat ze dat niet alleen zullen doen. Dat het Sergio Herman is die in hoogsteigen persoon hun keuken in duikt, blijft tot ’s avonds een grote verrassing.

Ondertussen komt Sergio de werkplek in de ouderlijke keuken ontdekken en gaat hij met de de bekende gezichten op zoek naar ingrediënten in de lokale (super)markt of de plaatselijke bakker, om een aantal van mama’s gerechten waar een verhaal achter schuil gaat te maken, gepimpt door Sergio.

Daarna duiken ze de keuken in. De verdeling is duidelijk: de BV mag mee de mis-en-place doen 'maar daarna moeten ze mijn keuken uit'. Want koken op topniveau, dat is ultieme focus. In 'La Mamma' krijgt de kijker niet alleen een gepassioneerde chef te zien, maar ook een hartelijke man die in zijn ziel laat kijken en aan de hand van gesprekken met de bekende personen ook zelf herinneringen ophaalt aan zijn kindertijd. Ook worden de afleveringen doorspekt met foto’s en video’s uit de jeugd van de BV’s. Zo krijgt de kijker een inkijk in het leven en het hart van Tine Embrechts, Evi Hanssen, Christoff De Bolle, Marco Borsato, Jens Dendoncker en Kobe Ilsen.

Humor, emotie en gerechten van topniveau, het zijn maar enkele ingrediënten van het veelzijdige 'La Mamma'.

Aflevering 1 met Jens Dendoncker en zijn mama Chris
'Het is even geleden dat ik mijn mama nog heb gezien. Zeker met de draaidagen van 'Hoe Zal Ik Het Zeggen?' erbij, dat was een serieuze boterham. Op een gegeven moment kwam mama zelfs naar mijn optredens aan de andere kant van Vlaanderen, om me toch nog maar eens te zien. Redelijk gênant. Het is dus hoog tijd dat ik mijn kop nog eens ga tonen thuis.'

En àls Jens Dendonker dat doet, doet hij het goed. Hij stuurt zijn mama Chris op koffieworkshop, want zij is bezeten van het zwarte goud. En ondertussen kan hij in alle rust met Sergio Herman een diner bereiden voor de nietsvermoedende vrouw die hij wil bedanken voor al haar steun en goede raad de voorbije jaren.

'Het moet wel clean blijven in de keuken, anders wordt ze knettergek. Mama zal vanavond sowieso alles zelf nog spik en span kuisen, anders kan ze niet slapen.' Sergio Herman is gewaarschuwd. En ook Jens heeft stress: 'Mijn kookkunsten zijn nogal beroerd. Om het in één woord te zeggen: triest. Ik ben dus nogal zenuwachtig om met één van de beste koks van de Lage Landen te mogen werken.'

Jens speelt makkelijk 300 shows per jaar, en is sinds hij met comedy begonnen is een kleine 4 jaar geleden, 16 kilo bijgekomen 'door de momenten waarop ik eet en de vunzigheden die ik in het midden van de nacht binnenspeel na een show.' Sergio probeert Jens te bekeren tot enkele gezonde groenten, die ze zelf gaan plukken op een boerderij.

Jens' moeder is dol op alles wat uit de zee komt, behalve mosselen. Reden te meer voor Sergio Herman om er tòch te maken, weliswaar verwerkt in een soepje. Ook bereiden hij en ‘sous-chef’ Jens tarbot met kreeft. Het dessert? Een heerlijke tiramisu, gemaakt van de beste koffie natuurlijk. En… ook een persoonlijke brief van Jens, die z’n mama in tranen doet uitbarsten.

'La Mamma' op vtmkoken.be
Wie de recepten van Sergio Herman zelf eens wil maken voor zijn of haar mama of gewoonweg voor zichzelf, kan terecht op vtmkoken.be. Na elke aflevering komen de recepten integraal online met tekst, video en foto. Duidelijk en helder uitgelegd, zodat je ze thuis helemaal zelf kan bereiden.

'La Mamma', vanaf 18 december elke maandag om 20.35 uur bij VTM.

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.