Grote veranderingen bij 'The Simpsons' (filmpje!)

woensdag 18 februari 2009

Ter gelegenheid van hun bijna 20-jarig bestaan én hun de allereerste HD-aflevering, hebben Matt Groening & Co van 'The Simpsons' de oude bekende intro vernieuwd met alle gevolgen van dien. Enkele vertrouwde passages werden behouden, maar ditmaal worden wat meer onheilspellende elementen rondgestrooid. Voordien werden er hoogstens subtiele wijzigingen aangebracht die enkel de echte fans opmerkten, zoals de tekst die 'Bart Simpson' op het klasbord schrijft.

E

en aantal opmerkelijke veranderingen gaan van de zwarte raaf aan het begin en het sneuvelende standbeeld van Jebediah Springfield (waarvan de kop op Ralph Wiggum belandt), Bart die op Barney terecht komt met z'n skatebord.

In de kerncentrale waar Homer werkt hangt er een bord waarop het aantal dagen wordt vermeld dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd. Het cijfer dat verschijnt op de scanner aan de kassa waar Maggie wordt doorgehaald is eindelijk goed zichtbaar: 243.26. Vanuit de winkelkar haalt de schattige baby met haar vuistje uit tegen haar vijand-baby, baby Gerald met maar één wenkbrauw.

Het onbetaalbare 'zetelmoment' dat telkens weer voor nieuwe verwachtingen zorgt wordt deze keer verlengt. De zetel zet het op een loopje met alle gevolgen van dien. De vijf wereldbekende cartoons spurtten erachter en komen zo eerst terecht in een bos bij een kampvuur. Marge merkt in de grond de sporen op waarna ze in een bootje op de rivier belanden. Iets later lopen ze door een paleis waar Homer de deur heel stoer opentrapt en ze door het raam de zetel zien wegspringen. Een seconde later vliegen onze gele vrienden door de ruimte met op de achtergrond een raket van USA. Net zoals een meteoor racen ze, mét hun zetel, weer naar Springfield. En als kers op de taart valt hun televisie op z'n 'Simpsons' om.

Naast de vernieuwingen blijven er wekelijks variaties opduiken in het zinnetje dat Bart op het bord schrijft (in de stijl van 'HDTV is z'n geld meer dan waard') en in de manier waarop de gezinsleden aan het eind op de sofa neerploffen. Waarschijnlijk zal de vernieuwde intro nog ingekort worden zoals in het verleden ook is gebeurd. De serie is de langst lopende tekenfilmserie.

Bron: gva

Word 'fan' van TV-Visie op Facebook

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.