EO met 'Een jaar zonder mijn ouders' en de 'Anti Pest Club' in de prijzen op Cinekid

zaterdag 22 oktober 2016

Vanavond zijn de EO-jeugdprogramma's de 'Anti Pest Club' en 'Een jaar zonder mijn ouders' bekroond met een Kinderkast, de belangrijkste televisieprijs voor jeugdprogramma's.

De Anti Pest Club won de Kinderkast Publieksprijs in de categorie 6 tot 12 jaar. En de jeugddocu 'Een jaar zonder mijn ouders' ontving de Kinderkast Vakjuryprijs in de categorie non-fictie.

'Ik ben zo trots op deze prijs!', zegt Anne-Mar Zwart, die de Anti Pest Club voor het tweede seizoen presenteerde. 'Het is al geweldig dat het programma zo veel heeft losgemaakt bij onze kijkers. Steeds meer kinderen grijpen ons programma aan om samen iets te gaan doen tegen pesten op school. En deze prijs laat zien dat het programma in de volle breedte enorm gewaardeerd wordt. Dat is echt geweldig!'. Na het eerste seizoen werd de Anti Pest Club eerder dit jaar al bekroond met het TV-Beeld Beste Jeugdprogramma.

De documentaire 'Een jaar zonder mijn ouders' van regisseur Els van Driel maakt deel uit van de serie Mensjesrechten en vertelt het verhaal van de 12-jarige Tareq die zonder zijn ouders vanuit Syrië naar Nederland vluchtte. 'Ik ben zo trots op Els en op deze prijs!', zegt EO-eindredacteur Saskia Wielinga. 'Het verhaal van Tareq is nog elke dag actueel. Deze Kinderkast laat zien dat we een bijna tijdloos verhaal vertellen, hoe wrang dat ook is. Maar ik weet nu dat we met Tareq een stem hebben gegeven aan zoveel meer kinderen die hetzelfde lot treffen. En ik hoop dat het met hen ooit net zo goed gaat als nu met Tareq.'

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.