25 jaar 'EenVandaag': kijker stelt jubileumuitzending samen

woensdag 3 oktober 2018

'EenVandaag' bestaat 25 jaar! De onthullingen rondom het gevaarlijke Chroom-6, de voicemails van politici die zo lek als een mailtje bleken te zijn en de clash tussen Rutte en Wilders tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. Het zijn slechts enkele hoogtepunten uit 25 jaar 'EenVandaag'.

Het actualiteitenprogramma van AVROTROS viert haar jubileum op 4 oktober met een speciale uitzending, die volledig is samengesteld door de kijker. De redactie vroeg de kijker welke onderwerpen zij willen zien en kreeg honderden reacties.

'EenVandaag' zag op 4 oktober 1993 het licht en droeg toen nog de naam 'TweeVandaag'. Inmiddels is 'EenVandaag' uitgegroeid tot een multimediaal nieuwsplatform met een groot bereik onder een breed publiek. 'EenVandaag' helpt het nieuws te duiden; op tv, radio en online. De actualiteitenrubriek van AVROTROS analyseert nieuwsontwikkelingen op een duidelijke manier, die dicht bij de mensen staat. In 'EenVandaag' komen niet alleen deskundigen aan het woord, maar juist ook mensen die direct bij het nieuws betrokken zijn. Naast algemene onderwerpen uit binnen- en buitenland, gaat speciale aandacht uit naar politiek, economie, veiligheid, gezondheid en cultuur. Het presentatieteam bestaat op dit moment uit Jojanneke van den Berge, Roos Moggré, Suzanne Bosman, Rik van de Westelaken, en Jaap Jongbloed.

'EenVandaag Opiniepanel'
'EenVandaag' vindt het belangrijk om te weten wat er speelt in de samenleving. In de nasleep van de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh, een periode van onrust in de samenleving, is in 2004 het 'EenVandaag Opiniepanel' in het leven geroepen. Dit panel heeft inmiddels ruim 50.000 leden. Wekelijks wordt deze leden gevraagd om zich uit te spreken over politieke en maatschappelijke kwesties. Dit maakt het 'EenVandaag Opiniepanel' een echte graadmeter van de samenleving. Gijs Rademaker presenteert de uitslagen op radio en televisie.

'Radio EenVandaag', iedere werkdag om 14.00 uur bij AVROTROS op NPO Radio 1.
'EenVandaag', van maandag t/m zaterdag om 18.15 uur bij AVROTROS op NPO 1.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.