'Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen' wint twee Gouden Kalveren

zaterdag 6 oktober 2018

Vrijdag werd op het L'OR Gouden Kalveren Gala bekendgemaakt dat de MAX-dramaserie 'Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen' twee Gouden Kalveren heeft gewonnen. Regisseur Tim Oliehoek nam het Gouden Kalf in de categorie 'Beste Televisiedrama' in ontvangst.

Kees Hulst won een Gouden Kalf in de categorie ‘Beste Acteur Televisiedrama’ voor zijn rol in de serie. Actrice Olga Zuiderhoek ontving vanavond namens hem zijn prijs.
Juryrapport Gouden Kalveren 2018 – Beste Televisiedrama
"Een aantal grote verrassingen: zowel Tim Oliehoek als André van Duin doen hier iets wat niemand zag aankomen. Maar dat het aankomt moge duidelijk wezen! De serie Het geheime dagboek van Hendrik Groen is gebaseerd op de gelijknamige bestseller, maar daarmee is een succesvolle serie nog niet gegarandeerd. Een pracht-ensemble van cast en crew hebben krachten gebundeld om ons te amuseren, te ontroeren, te ontroeren en nog eens te ontroeren. Er is een bijzondere balans gevonden tussen levenslust, melancholie en dieptrieste grauwheid. Het samenspel van de vele bejaarde personages, de prachtige voice-overteksten van het hoofdpersonage, en het thema waar geen van ons aan zal ontkomen, ouderdom, levert een ingetogen spektakel op."
Juryrapport Gouden Kalveren 2018 – Beste Acteur Televisiedrama
"Kees Hulst laat een diep ontroerende Hendrik Groen zien. De vriendschap en het samenspel met André van Duin heeft de jury weten te raken. De liefde met Olga Zuiderhoek in de rol van Eefje gaf hem een jeugdige twinkeling. Zijn prettige voice-over wist de serie melancholie en humor mee te geven. Kees Hulst draagt deze serie met verve."
Over de serie
In een dagboek beschrijft Hendrik Groen zijn leven in een verzorgingstehuis in Amsterdam-Noord. Hij mag dan wel oud zijn, hij is nog lang niet dood. Samen met enkele andere bewoners van het verzorgingstehuis richt hij de rebellenclub Omanido op: oud maar niet dood. Want, waarom zou het leven alleen nog moeten bestaan uit koffie drinken achter de geraniums en wachten op het einde?
Cast
De cast wordt gevormd door onder anderen Kees Hulst (Hendrik Groen), André van Duin (Evert), Olga Zuiderhoek (Eefje), Coby Timp (Grietje), Dries Smits (Edward), Rob van de Meeberg (Graeme), Frits Lambrechts (meneer Hoogdalen), Ad van Kempen (Antoine), Rick Nicolet (Ria), Nhung Dam (Anja Appelboom), Anne Lamsvelt (Coby de Roos), Rosa Reuten (Directrice Stelwagen), Annemarie Prins, Nienke Sikkema (zusters Slothouwers) en Tina de Bruin (Tine).
Het scenario van Hendrik Groen is geschreven door Martin van Waardenberg. De regie is in handen van Tim Oliehoek. De MAX-serie is gebaseerd op het succesvolle boek Pogingen iets van het leven te maken, het geheime dagboek van Hendrik Groen.
Hendrik Groen is een coproductie van BlazHoffski en Omroep MAX.

Juryrapport Gouden Kalveren 2018 – Beste Televisiedrama

'Een aantal grote verrassingen: zowel Tim Oliehoek als André van Duin doen hier iets wat niemand zag aankomen. Maar dat het aankomt moge duidelijk wezen! De serie 'Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen' is gebaseerd op de gelijknamige bestseller, maar daarmee is een succesvolle serie nog niet gegarandeerd. Een pracht-ensemble van cast en crew hebben krachten gebundeld om ons te amuseren, te ontroeren, te ontroeren en nog eens te ontroeren. Er is een bijzondere balans gevonden tussen levenslust, melancholie en dieptrieste grauwheid. Het samenspel van de vele bejaarde personages, de prachtige voice-overteksten van het hoofdpersonage, en het thema waar geen van ons aan zal ontkomen, ouderdom, levert een ingetogen spektakel op.'

Juryrapport Gouden Kalveren 2018 – Beste Acteur Televisiedrama

'Kees Hulst laat een diep ontroerende Hendrik Groen zien. De vriendschap en het samenspel met André van Duin heeft de jury weten te raken. De liefde met Olga Zuiderhoek in de rol van Eefje gaf hem een jeugdige twinkeling. Zijn prettige voice-over wist de serie melancholie en humor mee te geven. Kees Hulst draagt deze serie met verve.'

Over de serie

Cast

'Hendrik Groen' is een coproductie van BlazHoffski en Omroep MAX.

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.