Kijkcijfers: best bekeken avond ooit voor RTL 7

vrijdag 27 februari 2015

RTL 7 scoorde donderdagavond met de Europa League-uitzendingen de best bekeken avond sinds de start van de mannenzender in 2005: 32,0 procent zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 - 49 jaar.

Hiermee werd het record gebroken dat stond op 28,3 procent, dat op 21 november 2007 werd gevestigd met de EK-kwalificatiewedstrijden Wit-Rusland - Nederland en Engeland - Kroatië.

Feyenoord - AS Roma trok gisteravond 2,3 miljoen kijkers, waarmee het in Nederland de best bekeken Europa League-wedstrijd is sinds de start van het toernooi in 2009. Daarmee stoot het de finale van 2013, Benfica - Chelsea dat in de Amsterdam ArenA werd gespeeld, van de troon. Toen stemden er 1,9 miljoen kijkers af op RTL 7. Feyenoord - AS Roma is tevens de op één na best bekeken uitzending bij RTL 7 ooit. Alleen de KNVB Beker-finale in 2010 (Ajax - Feyenoord) had nog meer kijkers: 2,6 miljoen.

Feyenoord - AS Roma werd vanaf 21.00 uur live uitgezonden. Ook de Europa League-wedstrijd die vanaf 19 uur live werd uitgezonden is zeer goed bekeken: Legia Warschau - Ajax trok op de vroege avond gemiddeld 1,4 miljoen kijkers.

PSV en Feyenoord werden gisteravond helaas uitgeschakeld. Ajax is wel door naar de volgende speelronde van de Europa League, 'de laatste 16', die op 12 en 19 maart plaatsvindt. De finale is op 27 mei.

RTL 7 verlengde onlangs de uitzendrechten van de Europa League tot en met het seizoen 2017/2018.

Kijkcijfers

'Verward' (BNNVARA)

Jessica spreekt de 22-jarige Isabella. Haar moeder lijdt aan schizofrenie en gedraagt zich steeds wantrouwiger. De woede richt zich vooral op de vader van Isabella. Op een dag, als Isabella niet thuis is, slaat moeder haar echtgenoot dood. Op de crisisdienst geeft psychiater Niels Mulder een inkijk in de keuzes die hij en zijn collega's maken. Hoe lastig dit is, blijkt wanneer de politie melding doet van een ernstig verwarde en vervuilde man die de buurt mogelijk in gevaar brengt. De 30-jarige Demi is gediagnosticeerd met schizofrenie en hoort dagelijks meerdere dwingende stemmen in haar hoofd.

'Verward', om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 3.