Kijkcijfers: Viacom-zenders zien marktaandeel stijgen

donderdag 8 december 2016

Ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar zag Viacom Benelux het marktaandeel onder volwassenen (20-49 jaar) stijgen met 21% voor de merken MTV, Comedy Central en Spike. Spike liet zelfs een stijging zien van 78%.

Nickelodeon steeg in november 15% in de leeftijd 6-12 jaar. In november lanceerde Viacom Benelux de Nickelodeon Play-app, in slechts twee weken tijd werd de app 55.500 keer gedownload en waren er meer dan 474.000 video streams. Tot de Viacom Benelux-zenderportfolio behoren MTV, Comedy Central, Spike en Nickelodeon.

Maurice Hols, General Manager Viacom Benelux: 'November was een drukke maand voor de Viacom-zenders. MTV bracht niet alleen de MTV EMA 2016 en MTV Music Week vanuit Rotterdam, maar introduceerde ook de nieuwe show Dutch Ridiculousness. Nickelodeon kwam met het vervolg van de award winnende Sinterklaasserie “Op weg naar pakjesavond” en lanceerde met succes Nickelodeon Play. De mobiele app van Nickelodeon wist binnen een maand de tweede plek te behalen in de Nederlandse Apple App Store onder “Populaire Nieuwe Apps” en behaalde de app zelfs de eerste plek in Google Play in Nederland. Spike laat een enorme groei van 70% zien in vergelijking tot vorig jaar, dit bevestigt nog eens dat we met Spike een zender hebben neergezet die naadloos aansluit bij de entertainmentbehoefte van de Nederlandse consument.'

Vanaf 12 december is Spike 24 uur per dag te zien via Ziggo op kanaal 16.

Tijdens de MTV Music Week zagen meer dan 10.000 Nederlandse MTV fans meer dan 50 artiesten op 15 verschillende locaties. De MTV Music Week reports bereikten in totaal 680.000 Nederlandse tv-kijkers en werden ruim 30.000 keer bekeken via de Nederlandse MTV social accounts. De MTV Music Week-berichten op de Facebook-pagina van MTV bereikten samen meer dan 2 miljoen gebruikers. De MTV EMA bereikte de eerste week in totaal 776.000 Nederlandse tv-kijkers. Het totaal aantal streams van de show via de Nederlandse MTV EMA site steeg met 38% ten opzichte van vorig jaar naar 149.000 streams. Via het Nederlandse MTV Facebook-account was het bereik van de MTV EMAs meer dan 1,5 miljoen en via het Nederlandse MTV Twitter-account meer dan 1 miljoen.

De exclusieve seizoenspremière van 'Modern Family' S8 op Comedy Central liet een sterke performance zien. De dubbele aflevering bereikte samen meer dan 215.000 op maandag en marktaandelen van 4,3% (A20-49) en 7,6% (A18-34). Met de Nederlandse Facebookpagina’s van de entertainmentmerken Comedy Central en Spike bereikte Viacom in november meer dan 6 miljoen gebruikers samen met meer dan 126.000 fans. Via de Nederlandse Twitter en Instagram-accounts werden Comedy Central en Spike afgelopen maand gevolgd door bijna 19.000 gebruikers.

Het marktaandeel van Viacom Benelux in de kidsdoelgroep (6-12 jaar) steeg met 15% ten van dezelfde maand vorig jaar. Het meest populair onder kids in deze doelgroep in het nieuwe TV seizoen waren de nieuwe afleveringen van De Ludwigs. Met 28% marktaandeel was 'De Ludwigs' tijdens het nieuwe seizoen niet alleen de meest bekeken show onder de Nickelodeon-kijker, maar onder alle jonge kijkers van Nederland.

Viacom Benelux kijkt terug naar een succevolle introductie van de Nickelodeon Play-app. Nickelodeon Play biedt een rijke entertainment-omgeving van shows, filmpjes en spelletjes speciaal ontwikkeld voor kinderen in de leeftijd 6-12 jaar, Nickelodeon zet sterk in op de verversing van de huidige content. Daarnaast blijft Viacom de app verder ontwikkelen. Zo zal Nickelodeon Play in de komende maanden een 'authenticated' omgeving krijgen in samenwerking met lokale providers waar kids en hun ouders meer mogelijkheden krijgen voor het terugkijken van Nickelodeon-series. In deze omgeving zullen volledige seizoenen terug te zien zijn.

Persbericht Viacom Benelux
Meer artikels over MTV NL

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' (SBS6)

In de leukste en tevens enige kroeg van Klooster komen alle afgevaardigden van de corsogroepen bij elkaar. De bloemencommissie heeft namelijk slecht nieuws. En corsogroep 'Hebbes' bestaat dertig jaar. Nu is het bij hen elke dag al feest, omdat elke dag ook je laatste kan zijn. Exact zes jaar geleden namen ze afscheid van Dennis, de broer van Patrick. Daarom heeft Patrick de leden gevraagd om iets eerder te komen. Samen feesten, samen rouwen.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', om 20.30 uur bij SBS6.