NTR presenteert nieuw seizoen

donderdag 7 september 2017

Op de NTR Parade op 7 september presenteert de taakomroep een groot aantal nieuwe programma's voor het komende seizoen. Op negen zeer uiteenlopende stands, die door de verschillende programmaredacties ieder op hun eigen manier zijn ingericht, is een breed palet aan bijzondere en innovatieve projecten te zien en te beleven.

Het komend seizoen zien we bij de NTR onder meer:

'Hollands Hoop'
In het eerste seizoen van de dramaserie 'Hollands Hoop' maakten we kennis met een forensisch psychiater met een burn-out (Marcel Hensema), die op een kruispunt in zijn leven staat. Hij rolt in de wiethandel als hij het boerenbedrijf van zijn vader erft, dat een front voor een criminele organisatie blijkt te zijn. In seizoen 2 heeft Fokke de zieltogende boerengemeenschap omgetoverd tot een welvarende mini-maatschappij door een clandestiene wiet-coöperatie te stichten. Maar leider worden is één ding, leider blijven is iets geheel anders… Een serie van BNNVARA en NTR. Vanaf 4 november op NPO 2.

'De Boterhamshow'
'De Boterhamshow' is een opwindend educatief ontbijtprogramma voor kinderen van 6-8 jaar én hun ouders. In deze poppenshow ontvangt presentator ‘Opper de Pop’ tafelgasten, muzikanten en sidekicks als Nico de Neushoorn en Peter Allesweter. Achter de schermen probeert opnameleider Berny de chaotische boel bij elkaar te houden. ’s Avonds is 'De Boterhamshow' online te bezoeken en kunnen kijkers Berny actief helpen om de ontbijtshow van de volgende dag voor te bereiden. Vanaf 20 november op NPO Zappelin.

'Het Instituut'
'Het Instituut' komt terug! Opnieuw laten honderd Nederlanders zich door Joep van Deudekom en Rob Urgert een week lang opsluiten in een voormalige kazerne in Ede om te worden onderworpen aan de meest uiteenlopende wetenschappelijke experimenten. De honderd proefkonijnen worden mentaal bijgestaan door Sophie Hilbrand. Een serie van BNNVARA en NTR. Vanaf 26 oktober op NPO 1.

'Danny Demonstreert'
In de vierdelige serie 'Danny Demonstreert' duikt Danny Ghosen onder in radicale en activistische protestbewegingen. Hij leert de actiegroepen van binnenuit kennen en laat zien hoe de activisten vechten voor hun idealen, welke middelen ze inzetten om hun gelijk te halen en tot hoe ver ze voor hun doelen willen en durven gaan. Vanaf 30 november op NPO 3.

'Oh Mijn Hemel'
Een comedyserie over de vijf wereldreligies. Het Jodendom, Christendom, de Islam, het Hindoeïsme en Boeddhisme zijn nog altijd springlevend. Toch weten we er nog maar zo weinig van af. Daarom vertellen we in 'Oh Mijn Hemel..' alle beroemde en oude verhalen uit alle windstreken en tijden, maar nu in de vorm van een sketch. Vanaf zondag 5 november iedere week op NPO 3.

'Mag ik je tieten zien?'
Tatum Dagelet presenteert een drieluik over sexting, shaming en sextortion, in het kader van de themaweken over seksualiteit op NPO 3. Wat als een foto van jouw blote borsten op internet belandt? Of als een filmpje van jouw piemel online de ronde doet? In elke aflevering komen slachtoffers en daders aan het woord. Vanaf 31 oktober op NPO 3.

'Van Alle Tijden'
Hans Goedkoop debuteert als quizmaster in de geschiedenisquiz 'Van Alle Tijden'. Zestien teams van geschiedenisliefhebbers strijden in een spannend knock-outsysteem om de titel ‘Geschiedeniskenners 2017’. De hele maand oktober - de Maand van de Geschiedenis - is 'Van Alle Tijden' van maandag t/m donderdag te zien. Vanaf 9 oktober op NPO 2.

'Hart & Ziel: Music Match'
'Hart & Ziel: Music Match' is een nieuw spelprogramma over vooroordelen rond klassieke muziek. Drie klassieke stukken, drie onbekende Nederlanders in wie je niet meteen een geijkt klassiek muziekliefhebber herkent. Welk stuk hoort bij wie? Met presentator Floris Kortie, en teamcaptains Mike Boddé en Jeroen van Merwijk. Van 9 t/m 13 oktober op NPO 2.

'ReChill'
In 'ReChill' laat rapper en acteur Akwasi kinderen op zijn eigen komische en inspirerende wijze kennismaken met mediteren en ontspannen: ReChillen. Hierdoor krijgen ze beter grip op stress en hun emoties. Mediteren zweverig en saai? Niet met 'ReChill!' Na het succes op Schooltv.nl vanaf 25 september ook te zien op NPO Zapp.

Documentaires
Ook dit najaar weer een uitgebreid aanbod aan documentaires met o.a. een tweeluik over de geldstromen in het betaalde voetbal, en bijzondere documentaires in 'Het Uur van de Wolf' over o.a. Herman Koch, Jan Wolkers en George Michael.

En uiteraard start een nieuwe reeks van 'College Tour' (vanaf 10 november op NPO 2) en 'Verborgen Verleden' (vanaf 16 september op NPO 2) met o.a. de zoektochten van Job Cohen, Claudia de Breij en Jörgen Raymann.

DOSSIER: Najaar 2017: alle plannen, alle zenders! (NL)

volledig dossier

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.