Woensdag 10de Buitenspeeldag op Nickelodeon

dinsdag 13 juni 2017

Op woensdag 14 juni organiseren Nickelodeon en Jantje Beton alweer voor de tiende keer de jaarlijkse Buitenspeeldag. Op deze dag staat het plezier en belang van buitenspelen centraal en worden er door het hele land buitenspeelactiviteiten georganiseerd waar meer dan 100.000 kinderen aan deel zullen nemen.

Kinderzenders Nickelodeon en Nick Jr. zullen deze dag van 13.00 – 17.00 uur op zwart gaan om kinderen te motiveren deel te nemen aan de tal van activiteiten die lokaal worden georganiseerd. Kijk op buitenspeeldag.nl om te zien aan welke activiteiten je deel kunt nemen.

Buitenspelen is gezond!
Hoe belangrijk is buitenspelen anno 2017? En wat is er veranderd ten opzichte van de eerste Buitenspeeldag in 2008? Speciaal voor deze tiende jubileum-editie heeft Viacom, het bedrijf achter Nickelodeon, onderzoek uitgevoerd onder ouders over buitenspelen.

Buitenspelen is leuk en goed voor je, vinden ook de ondervraagde ouders. Zo vinden ze buitenspelen belangrijk voor de gezondheid en ontwikkeling van hun kinderen (98%), maakt het hun kinderen blij (95%) en is het daarnaast goed voor de sociale contacten van hun kinderen (96%). Maar buitenspelen heeft niet alleen positieve gevolgen voor kinderen zelf: 72% van de ouders geeft aan zelf even rust te hebben wanneer hun kinderen buitenspelen.

Minder veilig en te weinig voorzieningen
Minder positief zijn ouders over de buitenspeel-omstandigheden. Opvallend is dat 84% van de ondervraagde ouders aangeeft dat de buurt 10 jaar geleden veiliger was voor kinderen om buiten te spelen. 67% van de ouders verwacht zelfs dat het de veiligheid over 10 jaar nog minder is dan nu. Daarnaast geeft 29% van de ouders aan dat er te weinig voorzieningen zijn voor hun kinderen om buiten te spelen, dit komt vaker voor in stedelijke gebieden (32%) dan daarbuiten (29%). 22% van de ouders vindt de speelvoorzieningen die er in de buurt zijn van onvoldoende kwaliteit.

Juist hierom is het extra belangrijk dat de Buitenspeeldag wordt georganiseerd. Met de Buitenspeeldag laten Nickelodeon en Jantje Beton al 10 jaar zien dat buitenspelen leuk is en met de juiste voorzieningen bijna overal kan. Op buitenspeeldag.nl zijn tal van tips te vinden om met minimale middelen toch een leuke buitenspeelactiviteit op te zetten. Jantje Beton zet zich in om de buurt van kinderen speel- en kindvriendelijk in te richten.

Meer buitenspeelfeitjes
Na 10 edities geeft maar liefst 75% van de ouders aan de Buitenspeeldag te kennen. Ruim 300.000 ouders (18%) hebben ook daadwerkelijk meegedaan aan één of meer activiteiten die in het kader van de Buitenspeeldag georganiseerd worden.

98% van de ouders geeft aan dat de kinderen wel vies mogen worden tijdens het buitenspelen, maar één derde wil liever niet dat ze te vies worden (een beetje mag…).

Als kinderen na schooltijd buitenspelen doen ze dat meestal met buurtgenootjes (66%) of klasgenootjes (60%) of als derde keus broers of zussen (45%).

Als kinderen buitenspelen is het speelveldje of speeltuin de best bezochte plek in stedelijke gebieden, daarbuiten is de eigen tuin favoriet. Gewoon op straat spelen komt ook vaak voor (46%).

Over het onderzoek
In opdracht van Viacom Benelux heeft Motivaction onderzoek gedaan naar buitenspelen na schooltijd in Nederland. Hiervoor hebben ruim 1.000 ouders met minimaal 1 kind in de leeftijd van 6-12 jaar een online vragenlijst ingevuld. De steekproef en resultaten zijn representatief voor deze doelgroep in Nederland.

Hoofdevenement op NDSM-werf Amsterdam Noord met ambassadeur Rico Verhoeven
Nickelodeon organiseert samen met Stichting NDSM-werf het Buitenspeeldag-hoofdevenement op de NDSM-werf waar tussen 13.00 uur en 17.00 uur tal van activiteiten en spellen plaatsvinden die aansluiten aan bij de centrale thema's van deze dag: plezier, spelen en beweging. Zo vindt het NK Nerf 2017 plaats en zijn er activiteiten van o.a. Regal Academy en de Reddingsbrigade. Cool Bear verzorgt limonade en er is een minishow te zien van Peppa Pig. Ook kun je op de foto met je favoriete Nickelodeon-karakters, zoals SpongeBob SquarePants en de Teenage Mutant Ninja Turtles.

Niemand minder dan kickbokskampioen Rico Verhoeven treedt speciaal voor deze tiende editie van de Buitenspeeldag aan als ambassadeur. Hij zal op het hoofdevenement de dag aftrappen.

Rico Verhoeven: 'Als topatleet weet ik als geen ander hoe goed en leuk het voor je is om te bewegen. Dit begint al op jonge leeftijd met buitenspelen. Als vader vind ik het ook voor mijn eigen kinderen heel belangrijk dat ze buitenspelen en probeer ik ze te laten zien hoeveel er mogelijk is. Ik ben er trots op dit jaar ambassadeur van de Buitenspeeldag te zijn en het belang van deze dag nog meer onder de aandacht te brengen.'

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.