Ongeloof bij misselijkmakend experiment in 'Scheire en de Schepping'

woensdag 20 maart 2024
Foto: Play4 - © Play Media 2024

Lieven Scheire heeft opnieuw vier panklare panelleden uitgenodigd voor een nieuwe aflevering van 'Scheire en de Schepping'. Dit keer zullen Gloria Monserez, Bart Cannaerts, Pedro Elias en Jasmijn Van Hoof gissen naar de opmerkelijkste wetenswaardigheden die Lieven heeft klaargestoomd.

Zo komen ze te weten op welke gekke manier wetenschappers ontdekten dat ooievaars in Afrika overwinteren, waarom onze lampen niet zo lang meegaan en hoe ons brein ons misselijkmakend beetneemt wanneer we naar een ronddraaiend raam kijken.

Hoog bezoek in de vijfde aflevering van 'Scheire en de Schepping', want de vorst der vorsers is deze week Dr. Irving Finkel. Deze zeer opmerkelijke man is één van de weinige mensen op deze wereld die spijkerschrift kan lezen. Zo ontcijferde hij de spelregels van het 'Game of Ur', een gezelschapsspel van 2600 voor Christus dat nu - online - nog steeds gespeeld wordt. En dat kan dus dankzij de Britse Dr. Finkel.

'Scheire en de Schepping', donderdag 21 maart om 21.15 uur op Play4 en op GoPlay.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.