'Telefacts Zomer' over het inferno in de Grenfelltoren

maandag 2 juli 2018

Eén defecte koelkast leidde tot de dood van 72 mensen. Een jaar geleden brandde in het westen van London de Grenfelltoren, een woonblok van 24 verdiepingen. Drie dagen lang heeft het gebouw gebrand.

Het was de zwaarste brand in Londen sinds de Tweede Wereldoorlog. Tientallen omstaanders hebben de eerste uren met hun smartphones beelden gemaakt.

Morgenavond brengt Julie Colpaert in 'Telefacts Zomer' het verhaal van het inferno aan de hand van die smartphonebeelden en getuigenissen van overlevenden en brandweermensen die bij het drama betrokken waren.

'Ik herinner me dat ik geen hand meer voor mijn ogen zag van de dikke rook. Ik was verward en in shock', herinnert Clarita Ghavimi zich. 'Op een bepaald ogenblik heeft een man mij opgetild en over zijn schouder gelegd. Zo heeft hij mij naar buiten gedragen. Als hij dat niet had gedaan, was ik er nu niet meer.'

Toen de brand uitbrak,  waren er in het Grenfellwoonblok 293 mensen aanwezig. De meesten raakten op tijd buiten, maar 70 mensen bleven in de brand. Twee anderen overleden een paar uur later aan hun verwondingen.

'Toen we bij het gebouw aankwamen, wist ik meteen dat dit een brand was zoals we er nooit één hadden gezien', vertelt brandweercommandant Aldo Diana. 'Ik ben die nacht met mijn team verschillende keren de toren ingegaan. We hebben nog veel mensen levend kunnen naar buiten dragen. Maar hoe meer tijd erover ging en hoe hoger we klommen, hoe meer we beseften dat we lichamen zouden aantreffen. En dat laat je nooit los.'

Op 17 mei van dit jaar werd het onderzoek naar de fatale brand afgerond en het rapport gepubliceerd. Daaruit bleek dat het isolatiemateriaal aan de buitenkant van het gebouw, het vuur heeft aangewakkerd en razendsnel heeft doen verspreiden.

'Telefacts Zomer', dinsdag 3 juli om 21.55 uur op VTM.

TelefactsZomer

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.