In 'De Kennis van Nu': de houdbaarheid van hedendaagse kunst

woensdag 22 februari 2017

Miljoenen euro's gaan om in het conserveren van oude meesters. Maar hoe zit het met hedendaagse kunst, gemaakt van moderne materialen zoals plastic, rubber, digitale media en fotografie. Deze kunst vergaat als er niets gebeurt.

'De Kennis van Nu' onderzoekt welke technieken er bestaan om hedendaagse kunst ook voor de toekomst te behouden.

Digitaal kunstenaar Geert Mul weet niet of zijn werk over 5, 20 of 100 jaar nog te zien is. Tijdens het afbreken van zijn solo expositie in het Stedelijk Museum in Schiedam vertelt hij dat de technologische ontwikkelingen zo snel gaan dat hij niet weet wat er dan nog terug te vinden is. LIMA, een organisatie die digitale kunstwerken beheert voor Nederlandse musea, zorgt er voor dat onder andere het werk van Geert Mul voorlopig behouden blijft. Presentator Elisabeth van Nimwegen kijkt ter plekke hoe dat gaat.

Presentator Diederik Jekel kijkt bij de Rabo Kunstcollectie mee hoe de staat is van kunstwerken die gemaakt zijn van plastic. Honderd jaar geleden, toen de eerste plastics gemaakt werden, dacht men dat die tot in den eeuwigheid goed zouden blijven. Maar plastic blijkt wel degelijk te kunnen oplossen, uitdrogen en verbrokkelen. De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed start daarom een groot project om bij kunstcollecties in Nederland te inventariseren van welke soort plastic hun kunstwerken gemaakt zijn.

Onderzoekers van het Stedelijk Museum in Amsterdam en de Universiteit Utrecht willen weten hoe ze fotografiekunstwerken uit de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw kunnen conserveren. Toen drukten kunstenaars zelf foto’s af en beschilderen of beplakten die. Nu verkleuren die foto’s door de chemische stoffen uit de verf en lijm en de vraag is hoe dat proces kan worden stopgezet.

'De Kennis van Nu', donderdag 23 februari om 19.20 uur op NPO 2.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.