'5 Dagen' over de toekomst van windenergie

zondag 7 april 2024
Foto: © NTR/PowNed 2021

In de week van 8 april reist de gele bus van het NPO Radio 1-programma '5 Dagen' (NTR/PowNed) met presentatoren Jo van Egmond en Ajouad El Miloudi een week lang door Nederland.

5 persoonlijke verhalen over de toekomst en noodzaak van windenergie en de gevolgen die dit heeft voor mens en milieu.

Er zijn weinig plekken in Nederland te vinden waar je aan de horizon geen windturbines ziet. Door de toenemende vraag naar schone elektriciteit zal dit aantal in de komende jaren alleen maar toenemen. '5 Dagen' duikt een week lang in de wereld van bezorgde omwonenden, windturbines en innovaties die schone windenergie mogelijk maken.

Maandag zijn we te gast in Ouderkerk a/d Amstel bij Laetitia Ouillet. Zij is voorzitter van De Windvogel. Een landelijke burgercoöperatie met 3600 leden voor en door burgers die hun eigen windturbines exploiteren.

Sylvia van Manen ziet als huisarts veel omwonenden van windmolenparken in haar praktijk langskomen met klachten. Dinsdag zijn we bij haar in Den Bosch te gast en vertelt ze over het collectief Wind Wiki. Een platform van medici dat onderzoek naar de gevolgen voor mensen voor iedereen toegankelijk maakt.

Woensdag staat de bus in Zoetermeer. Jeroen Hubert is bio-akoesticus en meet hoeveel last vissen en andere dieren hebben van de aanleg van windparken op zee.

Op donderdag staat de bus aan het Haringvliet. Op deze plek zijn er plannen om windturbines te plaatsen van maar liefst 200 meter hoogte. Piet Mout en Theo Briggeman van Natuurvereniging Hollandse Delta maken zich grote zorgen over de gevolgen die dit heeft voor de flora en fauna in het gebied.

We sluiten vrijdag de week af op de Technische Universiteit in Delft. Hoogleraar Jan Willem van Wingerden ontwikkelt en test hier de windturbines die voor de kust van Nederland komen te staan.

'5 Dagen' live over windenergie. Maandag 8 april t/m vrijdag 12 april van 20.00 tot 20.30 uur op NPO Radio 1.

logo BNNVARA logo

De Schiffmachers gaan samen hun huis opruimen, dat met de hoeveelheid spullen inmiddels op een museum lijkt. Ook maken ze een uitstapje naar Aken, waar ze een tattooconventie bezoeken. Hier wordt Henk letterlijk het hemd van het lijf gevraagd. Terug in Amsterdam komen Ray Fuego en Pepijn Lanen langs in de shop om een uniek ontwerp door Henk te laten zetten.

'Schiffmacher's Legacy', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.