Dit hoor je zaterdag in 'Spijkers met Koppen' op NPO Radio 2

vrijdag 5 januari 2024
Foto: BNNVARA - © Linda Stulic 2020

Janna Doumpas en Loren Djolo zijn talentvolle atleten, maar zetten deze maand hun eerste stappen op weg naar de Olympische Winterspelen van 2026.

Niet op hardloopschoenen,  maar in de bobslee. Het hoge water houdt Nederland in zijn greep en zeker Johan Goos en Luzette Kroon. Zij zijn al weken hard in de weer om Nederland te behoeden voor ernstige problemen, bijvoorbeeld met een historisch gemaal of een heuse beverwacht.

Nog meer topsport: Willem Gerritsen eindigde eind vorig jaar derde op het Wereldkampioenschap in Las Vegas. Het Wereldkampioenschap Excel welteverstaan. Bij 'Spijkers' houdt hij een pleidooi voor het spreadsheat-programma.

Last van huidhonger? De afgelopen jaren doet een nieuw fenomeen zijn intrede: de knuffelsalon. Professioneel knuffelaar Marijke van der Dussen legt uit wat dat inhoudt. Drop, oliebollen en bitterballen? Cultuuronderzoekers Irene van Renswoude en Marieke Hendriksen doen onderzoek naar typisch Nederlands voedsel en hoe dat onze nationale identiteit vormt.

Volkskrant-journalist Huib Modderkolk onthulde in 2019 hoe een Nederlandse spion hielp bij de sabotage van het Iraanse kernprogramma. In een nieuw documentaireserie gaat hij op zoek naar deze spion, met wie het mogelijk niet goed is afgelopen.

Wat hebben de tune van The Adams Family en ‘September’ van Earth Wind & Fire gemeen? Het zijn populaire liedjes onder papegaaien. Onderzoekers Michelle Spierings en Nick Dam onderzoeken hoe papegaaien liedjes leren en wat wij mensen daar nog van kunnen opsteken.

Het cabaret is in handen van Patrick Nederkoorn, Ruud Smulders, Berit Companjen en Aron Elstak. Teun van den Elzen is er met de column.

'Spijkers met Koppen', zaterdag 6 januari tussen 12.00 en 14.00 uur bij BNNVARA op NPO Radio 2.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.