Het 'Verborgen Verleden' van Hanneke Groenteman

vrijdag 24 maart 2017

Presentatrice Hanneke Groenteman doet mee aan 'Verborgen Verleden' omdat ze graag antwoord wil op een paar heel concrete vragen. Zo had Wim Sonneveld ooit een sketch waarin hij vertelde over het trio The Vegetable Sisters, de zusjes Groenteman, die in de jaren twintig van de vorige eeuw furore maakten met hun gewaagde zang- en dansvoorstellingen.

Is er een verwantschap?

Belangrijker is Hanneke's vraag over haar Joodse wortels. Stamt ze af van Asjkenazische Joden, dus Joden uit Centraal-Europa? Of toch van Sefardische Joden, dus uit Spanje of Portugal? Ze hoopt stiekem op het laatste, want haar hart gaat meer uit naar Zuid-Europa. Maar als Hanneke Groenteman naar het buitenland blijkt te moeten gaan om meer over haar voorouders te weten te komen, is de eerste halte België. Wel naar het zuiden dus, maar niet echt Zuid-Europa.

De zoektochten in 'Verborgen Verleden' leiden altijd weer tot verrassende verhalen en ontnuchterende onthullingen. Soms heel ver terug in het verleden, soms veel dichterbij. Er zijn brave burgers, arme sloebers, avonturiers, welgestelden, criminelen en zelfs staatshoofden onder de voorouders van de hoofdpersonen. Wie van wie afstamt, en wat dat met hen doet, is vanaf zaterdag 18 maart te zien op NPO 2.

'Verborgen Verleden', zaterdag 25 maart om 20.30 uur bij de NTR op NPO 2.

'De Verraders' (RTL 4)

Met de finale in zicht, groeit het onderlinge wantrouwen. Zelfs de Verraders bekijken elkaar met argusogen. Een van de Getrouwen probeert de groep voorzichtig mee te krijgen, maar belandt zelf in een zee van verdenkingen. In een kasteel waar paranoia hoogtij viert, is strategie de sleutel.

'De Verraders', om 20.00 uur op RTL 4.