NOS zoekt nieuwe stem voor 'Met het Oog op Morgen'

zaterdag 6 januari 2024

'Buiten is het twaalf graden, binnen zit...'; het is een gevleugeld zinnetje geworden. Het komt uit een van de meest iconische begintunes van de Nederlandse radio, die van NOS 'Met het Oog op Morgen'.

Al sinds het begin, in 1976, wordt de tune ingesproken door Hans Hogendoorn. In februari doet hij dat voor het laatst. Zijn opvolger wordt gezocht via een publiekswedstrijd, waaraan iedereen mee kan doen.

Vanaf vrijdag 5 januari – op de kop af 48 jaar na de eerste uitzending – kan iedereen via de speciale online opnamestudio (op www.nos.nl/destem) de intro van het Oog inspreken. Een vakjury onder leiding van Oog- en NOS Journaalpresentator Rob Trip kiest vervolgens de winnaar, die op zaterdag 10 februari in een speciale uitzending vanuit Amsterdam bekend wordt gemaakt. De andere juryleden zijn 'Nieuws&Co'-presentator en NOS-stemcoach Fleur Wallenburg, plaatsvervangend hoofdredacteur van NOS Nieuws Bart Leferink en Fernando Halman, de stem van NPO Zapp, dj en stemacteur.

Juryvoorzitter Rob Trip: 'Eigenlijk is Hans Hogendoorn onvervangbaar. Zijn geluid is in wezen dat van een aloude dorpsomroeper, dat vind je niet meer.' Hij is heel benieuwd naar de stemmen die binnen gaan komen. De jury zoekt in ieder geval geen kopie van Hans; het moet een eigen geluid zijn. Wel moet de nieuwe stem net zo goed passen bij het tijdstip, het tempo en het timbre van het programma – dat dagelijks in het uur voor middernacht op NPO Radio 1 terugkijkt op de dag en vooruitkijkt naar morgen.

Hans Hogendoorn
De stem van Hans Hogendoorn (76) was te horen in bijna 17.000 uitzendingen van 'NOS Met Het Oog Op Morgen'. Sinds het allereerste Oog, van 5 januari 1976, sprak Hans Hogendoorn de begintune en jingles in. Hij vindt het jammer dat zijn stem uit het programma verdwijnt; hij heeft er 48 jaar met hart en ziel aan meegewerkt. 'Toch is het beter om nu al een opvolger te zoeken en niet te wachten op het moment dat ik dit niet meer kan doen.'

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.