Rogier van Otterloo in de top 3 'NPO Klassiek Filmmuziek Top 200'

woensdag 6 maart 2024
Foto: © NPO Klassiek 2024

Voor het eerst heeft de Nederlandse componist Rogier van Otterloo met Soldaat van Oranje een top 3-notering behaald in de 'NPO Klassiek Filmmuziek Top 200'.

Hij wordt voorgegaan door John Williams met Schindler’s List op de tweede plaats. Ennio Morricone met Once Upon a Time in the West staat opnieuw op nummer één.

De lijst is dinsdag onthuld door presentatoren Ab Nieuwdorp en Carine Lacor in het programma 'De Klassieken' (AVROTROS) op NPO Klassiek. 'De Filmmuziek Top 200' is op donderdag 7 en vrijdag 8 maart van 9.00 tot 17.00 uur te horen op NPO Klassiek en te bekijken via NPO 2 extra. De lijst wordt op beide dagen gepresenteerd door Hans Smit, Jet Berkhout, Sander Zwiep en Carine Lacor.

Nagenieten kan beide dagen vanaf 17.00 uur bij 'Podium' (NTR) met op donderdag live muziek van het European Jazz Trio en op vrijdag Carel Kraayenhof & band. Vanaf maandag 4 maart staat de volledige programmering van NPO Klassiek in het teken van filmmuziek en lopen soundtracks als rode draad door de uitzendingen.

Hoogste nieuwe binnenkomer
De muziekfilm Yentl uit 1983 is op nummer 38 de hoogste nieuwe binnenkomer in 'De Filmmuziek Top 200'. De film is geregisseerd door wereldster Barbra Streisand, die ook de hoofdrol speelt. De Franse componist Michel Legrand schreef de score en de liedjes, die meesterlijk worden gezongen door Streisand. De film speelt zich af in het Polen van 1904 waarin de jonge Yentl Mendel zich als man vermomt om te kunnen studeren.

Opvallend
Misdaadseries en -films doen het opvallend goed deze editie. Vorig jaar stond de muziek van de populaire tv-serie Baantjer al in de lijst, maar nu komt daar de muziek van Inspector Morse, Flikken Maastricht en Sherlock Holmes bij.

Ook animatie- en tekenfilms zijn dit jaar veel te horen in 'De Filmmuziek Top 200'. Natuurlijk zijn films van Disney, zoals Jungle Book en Pocahontas, goed vertegenwoordigd, maar ook de Dreamworks-film The Prince of Egypt en de anime Howl's Moving Castle staan in de lijst.

De oudste soundtrack in 'De Top 200' is Modern Times van Charlie Chaplin (1936). Hiermee staat Chaplin voor het eerst met zijn muziek in de lijst. De nieuwste soundtrack is Oppenheimer van Ludwig Göransson (2023) die dit jaar kans maakt op een Oscar.

In deze editie zijn de vaste hofleveranciers weer van de partij: Hans Zimmer (23 noteringen), John Williams (14) en Ennio Morricone (13).

Nederlandse componisten
Er staan dit jaar maar liefst zeven werken van Nederlandse componisten in de lijst. Rogier van Otterloo heeft twee noteringen met Soldaat van Oranje en Turks Fruit. De soundtrack van De Fabriek van de vorig jaar overleden componist Ruud Bos staat ook in 'De Top 200'. De muziek van twee politieseries is eveneens van de hand van twee Nederlandse componisten: Baantjer van Jurre Haanstra en Flikken Maastricht van Fons Merkies. Ook Fanfare van Jan Mul, Süskind van Bob Zimmerman & Nando Eweg en An Alternative Soundtrack to the Motion Picture The Red Turtle van harpist Remy van Kesteren hebben een notering in 'De Filmmuziek Top 200'.

'Filmmuziek Top 200' op NPO 2 extra
'De NPO Klassiek Filmmuziek Top 200' wordt op donderdag 7 en vrijdag 8 maart ook rechtstreeks uitgezonden op NPO 2 extra. Naast het uitzenden van deze toplijst, heeft de zender op woensdag 6 maart om 20.25 uur de documentaire 'Trumbull Land', over de meester van de special effects, geprogrammeerd. Op vrijdag 8 maart is vanaf 17.00 uur een registratie te zien van het 'AVROTROS Vrijdagconcert' met de bekendste filmmuziek gespeeld door het Göttinger Symphonieorchester onder leiding van chef-dirigent Nicholas Milton. Vervolgens is om 22.20 uur de documentaire 'Hans Zimmer – Hollywood Rebel' te zien met aansluitend het concert 'Hans Zimmer – Live in Prague'.

NPO 2 extra is hét kanaal voor onder meer kunst, cultuur én film. Non-stop op tv en online, te vinden op kanaal 82 én voor iedereen te zien via NPO Start of online via: npo.nl/npo2extra.

'De Filmmuziek Top 200' is donderdag 7 en vrijdag 8 maart van 9.00 tot 17.00 uur te horen op NPO Klassiek, npoklassiek.nl, de NPO Luister-app en NPO 2 extra.

'Hunted into the Wild' (AVROTROS)

Pieter Valley en Appie Mussa, Sander en Jordy Huisman, Mátyás Bittenbinder en Sterrin Smalbrugge, Do en Loiza Lamers, Chatilla van Grinsven en Steven Brunswijk en Krista en Marcelle Arriëns slaan op de vlucht in Noorwegen. Wie blijven de hunters een stap voor in een gebied waar overal gevaar dreigt?

'Hunted into the Wild VIPS', om 20.35 uur bij AVROTROS op NPO 1.