'Round Midnight' nieuw programma late avond NPO Soul & Jazz

zondag 7 januari 2024

Op maandag 8 januari start de NTR op NPO Soul & Jazz met het nieuwe radioprogramma 'Round Midnight', elke weekdag tussen 23.00 en 00.00 uur.

'Round Midnight' wordt wisselend gepresenteerd door Benjamin Herman, Elias Mazian, Kees Heus, Marieke McKenna en Andrew Makkinga. De verschillende presentatoren stellen muziek samen vanuit hun eigen achtergrond en expertise. Ze praten je bij over de nieuwste releases, geven concerttips, en duiken oude pareltjes op. Zij hebben elk op hun eigen manier een breed netwerk, een onuitputtelijke nieuwsgierigheid en zeer grote muziekkennis.

NTR Hoofdredacteur Cultuur Lois de Jong: 'We zijn verheugd dat er met 'Round Midnight' eindelijk weer dagelijks een gepresenteerd jazzprogramma op de Nederlandse radio is! En dat we met dit presentatorenteam de vele vormen, de diversiteit en de rijkheid van dit muzikale genre kunnen laten horen.'

Presentatieschema:

Maandag - Benjamin Herman
Met onderwerpen die inspelen op de actualiteit, eerbetonen aan nationale en internationale legendes, nieuwe jazz releases, en bijzondere anekdotes uit zijn eigen lange loopbaan als artiest en uit de vele biografieën die Benjamin leest, krijgt de luisteraar elke maandag een mooie mix aan muzikale verrassingen voorgeschoteld.

Dinsdag - Elias Mazian
Elias wil laten horen hoe jazz doorvloeit in andere stijlen en hoe de esthetiek van de jazz te horen is in onverwachte instrumenten en op onverwachte plekken. Vanuit zijn ervaring in de clubscene belicht hij de jazz vanuit een andere hoek. Daarnaast duikt hij in het gebruik van samples en zoekt hij naar verbanden met de hiphop en r&b. Dit alles presenteert hij het liefst in een relaxte ‘late avond sfeer’, waarbij de luisteraar zich kan onderdompelen in muziek waar gevoel uit spreekt.

Woensdag - Kees Heus
Kees neemt de luisteraar mee door zijn universum van de jazz onder het motto ‘space is the place’. Verwacht bij Kees veel nieuwe jazz vermengd met elektronische muziek, spritual en soul. Alles in een modern jasje met een link naar de roots van de muziek. Het opbouwen van een community van jong talent staat bij hem voorop, en als doorgewinterde cratedigger weet hij altijd de ‘hidden gems’ te vinden.

Donderdag - Marieke McKenna
Marieke staat garant voor een avontuurlijk, inspirerend en uitdagend muzikaal uur: soul & jazz vormen het beginpunt, maar ook niet-Westerse muziek, folkmuziek, cross-over genres en meer zullen te horen zijn.

Vrijdag - Andrew Makkinga
In Round Midnight Live neemt Andrew op vrijdagavond de luisteraar mee naar de mooiste live momenten. Denk aan concerten die we opnemen op grote festivals zoals EurosonicNoorderslag en North Sea Jazz, tot kleinere festivals zoals Super Sonic Jazz, Transition Festival en InJazz.

'Round Midnight', vanaf maandag 8 januari om 23.00 uur bij de NTR op NPO Soul & Jazz.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.