'Het Vaticaan - De staat van de Kerk' dit najaar op VRT CANVAS

maandag 11 maart 2024

In het najaar van 2024 bezoekt paus Franciscus België naar aanleiding van de 600ste verjaardag van de KU Leuven. Doordat de VRT-reeks 'Godvergeten' heel wat oude wonden over seksueel misbruik in de kerk blootlegde en verregaande impact uitoefent op de hele maatschappij, krijgt dit pausbezoek een nieuwe, zware lading.

Het bezoek zal door vriend en vijand gevolgd en geanalyseerd worden. 2024 is dan ook het uitgelezen jaar om 'de staat van de (katholieke) Kerk' op te maken.

De documentaire reeks 'Het Vaticaan - De staat van de Kerk' baant zich een weg tot in de intieme kringen van paus Franciscus. Professor kerkelijk recht Rik Torfs gaat in gesprek met kardinalen, bisschoppen en leden op elk niveau van de organisatie en gaat na hoe zij hun 1,4 miljard volgelingen leiden.

Nooit eerder had het Vaticaan af te rekenen met zoveel schandalen, nooit eerder was het Vaticaan zo verdeeld op verschillende thema’s. De reeks zoomt in op enkele van die achilleshielen en toont hoe paus Franciscus de Kerk probeert te moderniseren, maar hoe zijn inspanningen botsen met de eeuwenoude structuren en gewoonten van het Vaticaan, kortom met het machtige bestuursapparaat in Rome. Voert hij echte veranderingen door voor de toekomst of stelt hij eerder de pauselijke almacht veilig? En hoe stug zijn de opvattingen van zijn onderdanen?

In zes afleveringen portretteert regisseur Kat Steppe samen met eindredacteur Jo Badisco, de tweeduizend jaar oude en wereldwijde organisatie van binnenuit, en legt daarbij de focus op de grootste uitdagingen voor de Kerk in de 21ste eeuw.

'Het Vaticaan - De staat van de Kerk' vertrekt en eindigt in het hart van de katholieke wereld en werpt een verruimende blik op de werking van de grootste influencer ter wereld. Want hoewel de situatie in Vlaanderen het tegendeel doet vermoeden blijft de katholieke kerk wereldwijd elk jaar groeien in volgers. Zo trekt de reeks van de leeglopende West-Europese kerken naar de bruisende katholieke samenleving in Congo.

De wereldpremière van deze reeks vindt plaats op 18 maart in Frankrijk op het gerenommeerde festival Series Mania, waar de reeks in de officiële selectie zit. De Belgische première is op 3 april op Pickx +.  Vanaf het najaar op VRT CANVAS en VRT MAX.

Afleveringen

1. De paus, God op Aarde
2. Geld en macht
3. Vrouwen in de Kerk
4. Misbruik en seksualiteit
5. Een kwestie van geloven
6. De toekomst

Met de steun van: het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), Screen Flanders, een initiatief van VLAIO in samenwerking met het VAF, de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid via Beside Tax Shelter, MIC Direzione Generale Cinema a Audiovisivo, het Garantiefonds voor de Vlaamse onafhankelijke audiovisuele productiesector.

Het boek :  Het Vaticaan. Achter de schermen van de Kerk
Op basis van de gesprekken die Rik Torfs voerde voor deze televisiereeks, schreef hij een verdiepend en persoonlijker boek met als fundamentele vraag: ‘Bestaat er een redding voor de Kerk?’

In dit boek gaat hij niet alleen dieper in op de kerkstructuren, zoals het statuut van de pausen en de Romeinse curie, maar ook op de voortdurende spanning tussen de hooggestemde evangelische boodschap en de concrete machtsuitoefening in al haar onvolmaaktheid.

Het boek verschijnt op 25 maart bij Lannoo.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.