De middag van '44: een EO-special over het 'vergeten' bombardement op Nijmegen

woensdag 21 februari 2024

80 jaar geleden werd Nijmegen getroffen door een bombardement met zo'n 800 slachtoffers. In de EO-special 'De middag van '44' wordt dit bombardement van Nijmegen opnieuw tot leven gewekt.

Presentator Kefah Allush neemt de kijker mee in de dramatische uren van deze middag op 22 februari 1944. Dat doet Allush op dezelfde, indrukkende manier als bij De nacht van ’53 (geselecteerd voor Film by the Sea 2023) met authentieke ooggetuigenverhalen van de laatst levenden en indrukwekkende digitale visualisaties. De Nijmeegse zanger Frank Boeijen verzorgt de gelijknamige titelsong van de EO-special.

Het wordt ook wel de zwartste dag uit de Tweede Wereldoorlog in Nederland genoemd: het bombardement op Nijmegen op 22 februari 1944. Er kwamen rond de 800 mensen om, waaronder 24 kinderen van een kleuterschool. Ook vielen er duizenden gewonden. Grote delen van het centrum van Nijmegen werden verwoest. Het bombardement lag in al die jaren extra gevoelig, omdat het door de Amerikanen is uitgevoerd.

Ooggetuigen doen hun verhaal
De impact van de aanval is na 80 jaar nog enorm. Dat blijkt ook uit de verhalen van de ooggetuigen in de EO-special. Een van hen is Addy Hendriks. Zij liep altijd samen met haar broertje Jopie naar de basisschool. Addy overleefde het bombardement, maar Jopie niet.

Addy heeft nog jarenlang last gehad van schuldgevoel, omdat ze door haar ‘ongeduldigheid’ op een ander plek was dan de andere kinderen uit haar klas. Hierdoor overleeft zij het. Hendriks vertelt: 'Ik had mijn schoollunch al op en ging naar de gang om mijn nieuwe kralenketting aan vriendinnen te laten zien. Jopie was nog aan het eten in het klaslokaal. Als ik toen op hem had gewacht, of hem had meegenomen naar de gang, dan had ik hem misschien nog kunnen redden.'

Toen en nu
'De middag van ’44' brengt, in navolging van 'De nacht van ’53', de geschiedenis op een unieke en indringende wijze tot leven. Met behulp van drie elementen: vertelling, ooggetuigen en moderne visuele technieken, worden de gebeurtenissen uit het verleden op indringende wijze in het nu (her)beleeft. Als kijker krijg je een gedetailleerd beeld, hoe het is om -anno 2024- zo’n traumatische gebeurtenis mee te maken.

'De middag van '44' is tot stand gekomen in samenwerking met de Gemeente Nijmegen, het vrijheidsmuseum in Groesbeek en het oorlogsmuseum in Overloon.

'De middag van '44' is donderdag 22 februari om 22.18 uur te zien op NPO 2.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.