Nieuwe reality op SBS6: 'Corsokoorts in Sint Jansklooster'

dinsdag 20 februari 2024
Foto: SBS6/Talpa Network - © Weseel de Groot 2024

In de kop van Overijssel, tussen Meppel en Giethoorn, ligt het boerendorp Sint Jansklooster. Een unieke gemeenschap waar saamhorigheid heerst. Een dorp ook waar regels en wetgeving nog weleens worden ondermijnd.

Ieder jaar, op de derde vrijdag van augustus, staat het dorp op z’n kop. Dan trekt een imposante stoet door het dorp. Een showparade met torenhoge spektakelstukken, bekleed met miljoenen dahlia’s: het bloemencorso. Deze onschuldige dorpstraditie is uitgegroeid tot een enorm evenement. In voorbereiding op de grote dag lopen de spanningen en de emoties in Sint Jansklooster hoog op en neemt de sfeer in het dorp koortsachtige vormen aan…

In 'Corsokoorts in Sint Jansklooster' zien we leden van rivaliserende corsogroepen met ieder hun eigen karakter, maar met een gemeenschappelijk goed: de liefde voor het bouwen van hun corsowagen. Terwijl de weken tot het corso nog maar op twee handen te tellen zijn, neemt de spanning in het dorp toe. De corsogroepen ruiken de finish, maar persoonlijke obstakels, een verwoestende storm en extreme droogte bemoeilijken een soepele eindsprint. De portretten in 'Corsokoorts in Sint Jansklooster' schetsen de unieke verhalen en tradities van de inwoners van het dorp.

Wie zien we in 'Corsokoorts in Sint Jansklooster'?
Corsogroep Hebbes is het enfant terrible onder de corsogroepen. ‘Samen Zuipen is Samen Kruipen’ is niet voor niets het motto. Het voornaamste doel? Niet onderaan eindigen… Kopstukken Gerben en Patrick zijn de gangmakers van de groep. Patrick steekt zijn mening nooit onder trekkers en schoffels. Ook is hij wars van autoriteit en dat brengt hem regelmatig in de problemen. Zijn hardrockende maat Gerben is leider van de groep Hebbes.

De vrouwenemancipatie is ook doorgedrongen in het bestuur van Corsogroep Alliance. Deze jonge mannengroep laat dit jaar voor het eerst vrouwen toe op de bouwplaats. Hoofdbaas Dennis en Frituurkoning Angelo staan aan het hoofd van deze groep jonge honden. Wederom dit jaar geen zomervakantie want er wordt gebouwd in Playa Sint Jansklooster.

Corsovlogger Rens volgt koortsachtig de vorderingen van alle 12 concurrerende corsogroepen in het dorp. Rens, zoon van Wim Odink, het corsogeweten van Sint Jansklooster, is geboren in Zuid-Afrika maar getogen in Sint Jansklooster en inmiddels na 16 jaar doordrenkt van het corso DNA.

Aspirant-boer Chiel en maatje Esmee waren de gedoodverfde winnaars van vorig jaar. Ze zetten alles op alles want ze willen dit jaar wederom met de hoofdprijs naar huis.

Iris ademt en plast corso. Dit tot grote frustratie van haar ouders. Moeder Jennie ziet liever dat Iris haar energie steekt in het vinden van een vent. Haar vader Dickie hoopt dat ze een rijke boer vindt om haar te mennen. Iris zit liever met haar corsomannen aan het bier.

Last but not least volgt Corsokoorts in Sint Jansklooster de gestructureerde Margreet, voorzitter van de familie-corsogroep Kluitenberg. Zij runt deze corsogroep met ijzeren hand. Ze heeft dit jaar een groot probleem. Haar wagen bestaat voornamelijk uit Oranje bloemen en moet het roer volledig omgooien.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' wordt, evenals 'URK!', geproduceerd door Beeldbrigade.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', vanaf dinsdag 2 april wekelijks om 20.30 uur op SBS6.

DOSSIER: Voorjaar 2024: alle plannen, alle zenders (NL)

volledig dossier

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.